اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
زیست بوم/ المیرا اگیر: 2000 درخت باغ سیب مهرشهر کرج، شبانه توسط بنیاد مستضعفانبه بهانه قطع درختان خشکیده و آسیب دیده قطع شدند، همان درختانی که سالها سپر بلای ما شدند تا جلوی ورود آلودگی ماشین‌ها و کارخانه‌ها رابه درون ریه‌هایمان بگیرند تا بتوانیم نفس راحتی بکشیم و از دیدن سبزی و طراوتشان لذت ببریم.
 
حواسمان هست که با دست خودمان داریم چه بلایی سرخودمان می‌آوریم؟ چرا کسی نیست که جلوی زیاده خواهی‌های بی خردانه عده‌ای را که با سلامت شهروندان کرجی بازی می‌کنند بگیرد؟ چرا همیشه وقتی می‌رسیم که دیر شده است؟ چرا بعضی‌ها متوجه نمی‌شوند که شهر بدون سرسبزی و شهروندان سالم و سرحال به درد نمی‌خورد؟
 
وقتی خودمان اصول را زیرپا می‌گذاریم چطور انتظار داریم که بقیه به این مسایل پایبند باشند و فرهنگ شهرنشینی را مراعات کنند؟ آیا مسببان این اقدام که بدون شک باعث به خطر افتادن سلامت و جان عده‌ای از شهروندان کرجی که ناراحتی‌های تنفسی دارند شده‌اند، نباید مجازات شوند؟
 
هنوز زمان زیادی از موقعی که کرج به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، نگذشته و این خاطره تلخ از حافظه کوتاه مدت این باغ شهر مهربان زدوده نشده است، این قبیل اقدامات تخریبی باعث مرگ پنهانی و آرام کرجی‌ها خواهد شد، همانطور که در تهران هم جان خیلی‌ها را گرفته است.
 
یاد دوران بچگی به خیر، زمانی که با بزرگترها به کرج می‌آمدیم و در باغ‌های زیبا و طبیعت خوش آب و هوای آن در کنار خانواده‌هایمان با هم بازی می‌کردیم و خوش می‌گذراندیم ولی امروز دیگر از خیلی از آن باغ‌ها، درختان سرسبز و آب و هوای خوب خبری نیست و در عوض ساختمان‌های بلند سیمانی و بدقواره و زباله‌های حاشیه رودخانه‌هایش، نفس شهر را تنگ کرده‌اند.
 
آیا شما هم صدای سرفه‌های مزمن کرج را می‌شنوید؟ وقتی که مسئولین می‌خواستند مدال باشکوه سومین کلانشهر کشور را به گردنش آویزان کنند تازه متوجه شدم که کرج چقدر نسبت به قبل چاق‌تر و شکسته‌تر شده و ساخت و سازهای غیرمجاز آن مثل چربی‌های اضافه از آن آویزان شده و صورتش هم به خاطر نما و آرایش زشتی که برایش درست کرده بودند خیلی شکسته به نظر می‌آید.
 
 
قطع شبانه 2000 درخت باغ سیب مهرشهر کرج
 
عباس زارع، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج درباره قطع درختان باغ سیب کرج به خبرنگار ایسنا توضیح داد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان منعقد شده‌، مقرر شده بود این نهاد 350 درخت از درختان نیمه خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند ولی این نهاد در تعطیلات نوروز و بدون مجوز قانونی اقدام به قطع بیش از 2000 درخت در قسمت‌های مختلف این باغ کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج، روز هفتم نوروز از این اقدام، مطلع و با اعزام اکیپ ویژه‌ای از ادامه روند قطع درختان جلوگیری کرد و در حال حاضر مأموری در این باغ مستقر شده تا به صورت شبانه‌روزی از محوطه باغ محافظت کند تا درختان بیشتری از این باغ قطع نشود.
 
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج یادآور شد: پرونده‌ای نیز در خصوص وقوع این تخلف به مراجع قضایی استان ارجاع داده شده و دستور کاشت مجدد درخت به جای درختان قطع شده، صادر شده است.
 
این مسئول گفت: بدون شک این پرونده تا مراحل پایانی توسط مراجع ذی ربط، پیگیری و متخلفین اعمال قانون خواهند شد.
 
وی با اشاره به اهمیت باغ سیب کرج گفت: باغ سیب به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی استان البرز محسوب می‌شود که حفاظت از آن وظیفه همه مردم و مسئولین استان است. این باغ در کنار اینکه مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت مردم به شمار می‌آید، به عنوان بخشی از ریه‌های تنفسی شهر وظیفه پاکسازی هوای کرج را نیز به عهده دارد.
 
تخریب بخش وسیعی از باغ سیب کرج توسط بنیاد مستضعفان
 
همچنین بهنام محمودی، عضو شورای شهر کرج در واکنش به این اقدام بنیاد مستضعفان به خبرنگار ایسنا گفت: طی چند سال اخیر شاهد تخریب بخش وسیعی از این باغ به دلایل و بهانه‌های مختلف بوده‌ایم که در نهایت نتیجه‌ای جز آسیب به محیط طبیعی استان نداشته است.
 
وی ادامه داد: یکی از نهادهایی که به تعهدات خود نسبت به این باغ عمل نکرده بنیاد مستضعفان است و منجر به قطع شمار زیادی از درختان این باغ شده است. چرا بنیاد مستضعفان به تعهد خود نسبت به قطع تعداد مشخصی از درختان نیمه خشک این باغ عمل نکرده و تبر به ریشه درختان سبز این باغ زده است؟
 
عضو شورای شهر کرج بیان کرد: این اقدام قانونی نبوده و باید در اسرع وقت توسط مسئولین ذی ربط پیگیری شود تا شاهد وقوع خسارت بیشتری به این باغ نباشیم.
 
موانع جهاد کشاورزی کرج برای جلوگیری از تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی در محدوده شهری
 
میرسعید ولیعهدی، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان کرج با اشاره به کافی نبودن قانون حفظ کاربری زمینهای کشاورزی و باغی در محدوده خدمات شهری کرج، گفت: این قانون در محدوده زمین‌های کشاورزی و باغی که در محدوده خدمات شهری قرار دارند نافذ نیست و جهاد کشاورزی تنها می‌تواند مانع تغییر کاربری این زمینها در خارج از محدوده شهری شود.
 
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی وظیفه‌ای در قبال حفظ و نگهداری باغات درون شهری ندارد و این امر به عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است. جهاد کشاورزی در بخش جلوگیری از قطع درختانی که در باغات درون شهر قرار دارند با موانع قانونی مواجه است و امکان چنین اقدامی را ندارد.
 
ولیعهدی یادآور شد: جهاد کشاورزی پیش از این برای جلوگیری از تسریع روند تخریب باغ سیب کرج تلاش‌های زیادی کرده و طرح‌های مختلفی را به مراجع ذی صلاح پیشنهاد داده بود اما متأسفانه با اجرای این طرح‌ها موافقت نشد. استفاده از این باغ برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی یکی از این طرح‌ها بود که متأسفانه به در بسته خورد و اجرایی نشد.
 
این مسئول اضافه کرد: به جز پیشنهاد طرح، جهاد کشاورزی تاکنون با اتکا به برخی روش‌ها و ترفندهای اجتماعی و سیاسی مانع از تخریب این باغ شده است.
 
ولیعهدی تصریح کرد: بدون شک اگر تلاش‌های فرمانداری و ایستادگی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج نبود وضعیت باغ سیب هم اکنون به مراتب بدتر از حالت فعلی بود و مکانی به عنوان باغ سیب در کرج وجود نداشت.
 
رییس اداره جهاد کشاورزی کرج گفت: تا زمانی که قوانین بازدارنده در خصوص قطع بی رویه درختان دارای ضعف مشهود است، نمی‌توان به صورت جدی از قطع درختان باغ سیب مهر شهر جلوگیری کرد و به طور قطع هر چند مدت یکبار خبرهایی از قطع غیرمجاز درختان این باغ به گوشمان می‌رسد.
 
اقدام بنیاد مستضعفان برخلاف قانون است
 
حسین محمدی، مدیر کل محیط زیست استان البرز ضمن محکوم کردن اقدام سازمان بنیاد مستضعفان در خصوص قطع درختان این باغ به خبرنگار ایسنا گفت: این اقدام بنیاد مستضعفان در حقیقت تغییر کاربری بدون مجوز در محدوده باغات شهری به شمار می‌آید و برخلاف قانون است.
 
وی اظهار کرد: طبق تفاهمنامه منعقد شده، این نهاد تنها مجوز قطع 350 درخت نیمه خشک و آسیب دیده را اخذ کرده بود که به صورت تقریبی نیم هکتار از مساحت باغ سیب مهر شهر را شامل می‌شد اما در نهایت 2000 درخت را قطع کرد که مساحتی بیش از 2 هکتار را شامل می‌شود.
 
محمدی خاطرنشان کرد: اگر هر نهاد و ارگانی بخواهد خودسرانه و بدون اهمیت به محیط زیست دست به قطع تعدادی از درختان این شهر بزند در آینده‌ای نزدیک هیچ درختی در کرج باقی نمی‌ماند و همه باغات تبدیل به ساختمان‌های مسکونی می‌شوند.
 
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست این اقدام سازمان بنیاد مستضعفان را به شدت محکوم می‌کند و از مراجع قانونی به عنوان مدعی العموم درخواست دارد تا در حیطه قانون با متخلفان برخورد کند.اگر قانون برخورد جدی با معارضان محیط زیست داشته باشد هیچ فرد یا نهادی به خود اجازه نمی‌دهد که با صرف پرداخت مبالغی به عنوان جریمه دست به کشتار درختان بی‌گناه بزند.
 
محمدی تصریح کرد: هرگونه تغییر کاربری در باغات و فضای سبز شهری باید در کمیسیون مربوطه، مطرح و در صورت تصویب اجرایی‌شود.
 
مدیر کل محیط زیست استان البرز تاکید کرد: اداره کل محیط زیست استان البرز به عنوان دستگاه نظارتی پیگیر این پرونده خواهد بود و از مسئولان ذی‌ربط درخواست دارد تا شخص یا دستگاه متخلف مجازات شود.
 
همچنین حجت الاسلام و المسلمین مهدی خضری، رییس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان البرز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: توجه به درختان و حفظ و نگهداری آنها از سنت‌های موکد رسول مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار بوده است، به طوریکه در تاریخ اسلام می‌بینیم که باغ‌های زیادی توسط این بزرگان احیا شده است.
 
وی ضمن ابراز تأسف از قطع درختان در کرج، افزود: مقام معظم رهبری بارها در مورد حفظ محیط زیست تأکید داشته‌اند تا زیستگاه این سرمایه‌های ارزشمند و منابع طبیعی خدادادی تبدیل به آهن و سیمان نشوند. همیشه شاهد بوده‌ایم که مقام معظم رهبری همه ساله در روز درختکاری، خود اقدام به کاشت نهال می‌کنند تا اهمیت حفاظت و نگهداری از درختان را به صورت عملی یادآور شوند.
 
حجت الاسلام خضری تصریح کرد: قطع بدون مجوز تعداد 2000 درخت مثمر در کرج اقدام ناپسندی بود که باید توسط همه دستگاه‌ها و آحاد مردم محکوم شود چرا که آثار زیانبار یک چنین اعمالی، سلامتی تک تک ساکنین کرج، به خصوص کودکان و بیماران را به خطر می‌اندازد. با برخورد جدی با اشخاصی که بدون توجه به قانون و مصالح عمومی اقدام به تخریب محیط زیست و سرمایه‌های عمومی می‌کنند باید از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کرد.
 
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ 

 مطالب مرتبط :

گزارش تصویری تجمع در اعتراض به تخریب باغ سیب در کرج

چگونه درختان تهران را سربریدند و به جایش برج ساختند/ نقشه های هوایی سخن می گویند

 آخرین چنارهای خانه باغ کیانیان نابود می‌شوند

يك باغ ديگر توسط بانك ملت در زعفرانيه شميران تخريب شد.

آجیل کاج سبز


نظرات شما عزیزان:

کارمند بنیاد
ساعت15:11---12 ارديبهشت 1393

ای بابا بنیاد و این حرفها . آن آقای مدیرکل جواب ما را نمی دهد چه برسد به شما . واژه با یک من عسل هم نمی شود خورد مال همین جور افراد است که برای تعدیل نیروی انسانی و موارد از این دست بسیار مناسبند



اکبرپور
ساعت17:47---6 ارديبهشت 1393
با سلام . بهمراه چندتن از اهالی به ستاد مرکزی بنیاد مستضعفین رفتیم و خواستیم با مدیر منابع انسانی صحبت کنیم که برخورد ایشان ما را پشیمان کرد . بهتر است بنیاد پاسخگو باشد به مردم . البته تابلو بنیاد نهاد پاسخگو جلوی درب اصلی بود خداییش

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.