اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

گسترش روی آوردن مخاطبان ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای در سال‌های اخیر که نوعا با رویکرد سیاسی و اجتماعی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر همواره افزوده شدن بر شمار شبکه‌های غیر اخلاقی و... که به زبان فارسی خدمات ‌می‌دهند، باعث افزایش استفاده دولت از پارازیت شده است.

به گزارش «تابناک»، به گفته برخی از کار‌شناسان بهداشت، ‌افزایش استفاده از پارازیت، باعث پدید آمدن برخی اختلالات شده ‌و حتی برخی از مسئولین خواهان قطع کامل و یا کنترل آن هستند، به گونه‌ای که حتی مورد اعتراض برخی ‌نمایندگان مجلس نیز واقع شده است.

در این باره، ‌نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم طی مصاحبه‌ای نسبت به تأثیر مخرب پارازیت‌های ماهواره‌ای و مخابراتی بر سلامت روان شهروندان تهرانی هشدار داد.

خبرگزاری فارس: باروري مردان و زنان بايد قبل از ازدواج مشخص شوددکتر انوشیروان محسنی‌بند‌پی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها اظهار داشت: «متأسفانه پس از انتخابات، انواع پارازیت‌های مخابراتی به شدت افزایش یافته که مطمئنا برای سلامت تهرانی‌ها نگران کننده است، به ویژه که کلانشهر تهران با مشکلات دیگری همچون آلودگی هم روبه‌رو است‌».

او در این زمینه ادامه می‌دهد: «تحقیقات همچنین نشان داده که امواج پارازیت تأثیرات مخربی بر اعصاب و روان انسان نیز بر جای می‌گذارند. این امواج ممکن است در اثر تداوم، ناشنوایی مزمن را به همراه داشته باشد و برای افراد التهابات پوستی را به دنبال بیاورد.

همچنین دکتر ابوطالب صارمی، رئیس یک مرکز تحقیقات سلولی با اعلام افزایش آمار سقط جنین غیر عمدی و افزایش آمار بارداری خارج رحم در ایران طی دو سال منتهی به ۱۳۹۱ گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده‌ایم».

این گزارش می‌افزاید: در مجلس نهم نیز گاهی اعتراضی از سوی برخی ‌نمایندگان درباره استفاده از پارازیت می‌شود.

دکتر اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان ‌گفت: پارازیت یکی از ابزار‌ها و ساز‌و‌کارهایی است که دولت‌ها برای جلوگیری از نشر اطلاعات مخربی که می‌تواند حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را با اختلال روبه‌رو کند از آن استفاده می‌کنند. بسته به این که دایره این محدودیت‌ها چقدر باشد، دولت‌ها میزان استفاده‌شان از پارازیت کم و زیاد می‌شود و به نوعی تمام کشور‌ها این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: به بیان دیگر، هر کار که مانع برقراری یک ارتباط موفق بین فرستنده و گیرنده پیام شود، پارازیت است. گاهی این کار با فرستادن‌ فرکانس است و گاهی با ندادن مجوز به انتشار؛ اما نمی‌توان گفت که پارازیت به طور کلی مثبت و یا منفی است و بسته به این که برای حفاظت از قلمرو اثراتی که پارازیت می‌گذارد چقدر است.

این نماینده افزود: گاهی پارازیت ‌مفید است؛ برای نمونه، گاهی از پارازیت استفاده می‌شود تا از ایجاد اخلال و بی‌نظمی اجتماعی جلوگیری شود؛ اما اگر مردم بخواهند دسترسی سالم به اطلاعات پیدا کنند، ایجاد پارازیت درست است؟ آیا اگر بخواهد نوعی روشنگری صورت بگیرد، ایجاد پارازیت درست است؟ آیا ایجاد اخلال در دسترسی افراد به اطلاعاتی که بتواند جامعه را تعالی و رشد دهد، درست است؟ جواب منفی است.

جلیلی گفت: پارازیت می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کرده و مردم را در امان دارد و مخاطبی را که می‌تواند مدل‌های ذهنی‌اش دچار اخلال شود، تخریب کند؛ اما هجمه‌ای هم ‌علیه این وجود دارد. در مقابل گاهی هزینه‌ها را زیاد می‌کند. برخی بر این عقیده‌اند که آگاهی‌رسانی در دنیای کنونی باید بدون مانع باشد و همه باید در اطلاعات یکدیگر شریک شوند.

اما این‌ها چه اطلاعاتی است؟ آیا باعث می‌شود برای فرد ارزش افزوده ایجاد شود و جامعه ارتقا یابد؟ قطعا هیچ حکومتی با ایجاد پارازیت مانع از نشر اطلاعاتی که جامعه را رشد می‌دهد و اهداف جامعه و کشور را تعالی می‌بخشد، نخواهد شد؛ منطق و عقل هم همین را می‌گوید. اما آنجا که نشر برخی اطلاعات در اهداف جامعه اخلال ایجاد می‌کند، ‌دولت‌ها مانع انتشار این اطلاعات می‌شوند که این امر پسندیده است و ما باید این رویکرد را مدنظر قرار دهیم و نگاهمان به پارازیت مبتنی بر نگاه هزینه‌ها و منافع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

وی اظهار داشت: در فضاهایی مانند فضاهای تجاری آیا ایجاد اختلال مجاز است؟ آیا ایجاد اختلال در دسترسی به منابع علمی مجاز است؟ آیا اخلال ارتباط بین علما و دانشمندان مجاز است؟ اینها اطلاعات مثبتی هستند که نباید با محدودیت مانع تبادل آنها شویم. جایی که چهارچوب‌های ارزشی جامعه دچار اختلال می‌شود، ایجاد پارازیت می‌تواند به جامعه کمک کند.

این نماینده گفت: از نظر سلامت، ایجاد پارازیت‌های فرکانسی برای جامعه مضر است و هزینه‌های سلامت را بالا می‌برد. نباید از روش‌های سنتی ایجاد پارازیت استفاده کرد. ایجاد پارازیت‌های فرکانسی در مناطق شهری و مکان‌هایی که تراکم جمعیت وجود دارد، باعث ایجاد اختلال می‌شود و تجربه ‌‌و علم نشان داده که انتشار این فرکانس‌ها مضر است چون توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام ‌و باعث انتشار امواجی می‌شود که بر سلامتی افراد اثر مخرب دارد. سردرد‌ها، ‌اختلالات صوتی، تپش قلب و... می‌تواند اثرات چنین پارازیت‌هایی باشد.

وی افزود: هم پارازیت‌های داخلی داریم و هم پارازیت‌های بین‌المللی. گاهی ما توسط دیگران پارازیت می‌شویم. یعنی ما منبع اطلاعات می‌خواستیم که دیگران دسترسی ما را مانع از تحقق اهداف خود می‌دانند و نمی‌گذارند ما ارتباط موفق برقرار کنیم.

دکتر جلیلی در مورد پارازیت‌ها و عوارضی که بر سلامتی مردم دارد و عدم اقدام جدی از سوی دولت در این باره گفت: آنچه الان به دنبال آن هستیم استفاده مطلوب از ماهواره و برنامه‌های قابل آن استفاده است. از سوی دیگر فضای سالم فرهنگی باید در کشور حاکم و از هجوم فرهنگ بیگانه جلوگیری شود. البته راهکار منطقی‌تری برای این کار وجود ندارد و راهی جز این نداریم که برای جلوگیری از ناهنجاری‌های فرهنگی پارازیت‌ها اعمال شود.

وی افزود: استفاده از برنامه‌های مفید ‌هم باید در دستور کار قرار بگیرد. از جهت فنی نیز باید بررسی شود تا برای سلامت مردم مشکلی درست نکند؛ اما این باعث نمی‌شود فضای رسانه‌ای کشور را باز کنیم تا هر اتفاقی می‌خواهد رخ دهد.

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۲

مطالب مرتبط :

 فتوای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درباره پارازیت‌

 سازمان محیط زیست به تکالیف قانونی خود در مورد پارازیت ها عمل می کند

 ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند

  نظارت بر تشعشعات

تشکیل کمیته پارازیت در وزارت ارتباطات

 پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

 اعتراض محمد اصفهاني به پارازيت‏، سانسور و...

 هنرمندان نیز به جمع معترضین آلودگی هوا پیوستند

 افزایش شیوع ام اس، صرع و عقب‌ماندگی ذهنی در کشور

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 15 فروردين 1393برچسب:پارازیت - ماهواره - محسنی بندپی - صارمی - جلیلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.