اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکس : ایرنا
روزنو - پس از انتشار بیانیه ای که به امضای تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر درآمده بود و در این بیانیه خواستار مقابله با آلودگی هوای تهران شده بودند گروه سینمای ایران بانی فیلم با چهار دست اندرکار سینمای ایران درباره این بیانیه گفت و گو کرد. بخوانید:

عليرضا رييسيان
عليرضا رييسيان امضاي بيانيه براي مقابله با آلودگي هاي زيست محيطي توسط جمعي از هنرمندان را يک اقدام سمبوليک به حساب آورد که مي‏ تواند آغاز يک جريان بزرگ باشد.

رييسيان به «باني فيلم» گفت: ماجراي محيط زيست يک معضل دست ساز بشري است. انسان تنها موجودي است که با اراده و قصد و عمل دارد محيط زيست اطراف خودش را از بين مي‏ برد. اين موضوع نياز به هشدار جدي و قوانين بسيار سختگيرانه و مهم و همچنين يک اراده بشري در همه ابعاد دارد. صرفا امضاي يک بيانيه کافي نيست. دوستان از من خواستند آن را امضا کنم و من هم البته اساسا از يارانه استفاده نمي‏کردم، اما امضا کردم چون به نظرم اصل اين اتفاق يک کار سمبوليک مفيد بود.
 
ما خواستيم به ديگران اين هوشياري را القاء کنيم که اگر به همين ترتيب پيش برويم جزو متقدمين در دنيا خواهيم بود که داريم حيات اطراف مان را به سرعت نابود مي‏کنيم. اين براي کشوري که يک تمدن طولاني دارد، شايسته نيست. ضمن اينکه ما در سال‏هاي اخير مدعي هستيم که حرف متفاوتي براي جهان داريم. اين بيانيه مي‏تواند يک نقطه آغاز باشد، اما اقدام موثر و مهمي نخواهد بود و يک جور نگاه پيام آور است. ما سعي کرديم فعلا با يک اقدام نمادين شروع کنيم.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا به مدد فيلم هايي با موضوع محيط زيست، سينما مي‏تواند نقش تعيين کننده‏تري در رفع بحران داشته باشد، توضيح داد:  موجوديت سينما موکول به انسان و رفتار انساني است. رفتار انسان ها نيز به طور اتوماتيک با رفتار پرسوناژهاي مختلف در فيلم پيوند دارد. گاهي ما آگاهانه پيام هاي پنهان و آشکاري را منتقل مي‏کنيم. من در فيلم «سفر» مشخصا تاکيد داشتم روي اينکه نقش بي بي در آن فيلم يک تجربه معنوي نسبت به محيط و حيوانات است.
من معمولا سعي دارم کمتر به آلودگي بپردازم، چون فکر مي‏کنم مخاطب پيام‏هاي مثبت را بهتر درک مي‏کند. يکي از وظايف ذاتي سينما همين است که پديده‏هاي انساني را به بررسي بگذارد، چون اساس سينما انسان و مختصات زيستي مثبت و منفي رفتاري اوست. اميدوارم کساني که نقشي در مديريت زيست محيطي دارند به صرف نمايش مديريت اکتفا نکنند و قدوم جدي و موثري بردارند، چون در 8 سال گذشته در زمينه مسائل اصلي کشور غفلت جدي صورت گرفت، از جمله درباره حفظ محيط زيست. امروز براي جبران اين اتفاق جديت در عمل مهم‏تر از رفتارهاي نمايشي است.

محمدعلي سجادي
بايد مسوولان را به پرسيدن سوال از خودشان وا داريم.
محمدعلي سجادي واکنش جدي هنرمندان به معضل آلودگي هوا را به عنوان اقدامي معرفي کرد که مسوولان را به تفکر بيشتر وا مي دارد.
سجادي به «باني فيلم» گفت: سينما جز اينکه بتواند معضل را نشان بدهد، توانايي ديگري ندارد. البته بحران محيط زيست خود به قدر کافي همه گير شده و شايد سينما تنها بتواند آن را برجسته تر  پررنگ تر از چيزي که هست، کند. ما در شرايطي زندگي مي کنيم که براي مثال مسوولان پارازيت هايي را ايجاد مي کنند تا ماهواره ها به عنوان يک وسيله ممنوعه مورد استفاده قرار نگيرد، اما از طرف ديگر اين اقدام عوارضي نيز براي سلامت دارد. کساني که ادعاي اين را دارند که براي مردم دغدغه مند هستند، باعث مي شوند سلامت مردم به مخاطره بيفتد. وي افزود: از طرفي ترافيک سنگين دائمي و ازدحام ماشين ها در اين شهر آلودگي را به حدي زياد مي کند که برخي از بيماران تنفسي چاره اي جز فرار از اينجا ندارند. به خاطر اقتصاد بيماري که داريم نيز خيلي از اقلام خوراکي در شرايط غيراستاندارد به دست مشتري مي رسد. وگرنه سينما مي تواند به گل و بلبل هم بپردازد، اما بهتر است کاري کنيم که مسوولان از خودشان سوال کنند اگر نفي جنگ و آلودگي مي کنند، آن پارازيت ها چه معنايي مي تواند داشته باشد؟

علي سرتيپي
هنرمند مي تواند حساسيت موضوع را به کل جامعه تسري دهد.
علي سرتيپي تاکيد کرد نگراني هنرمندان نسبت به معضل آلودگي هوا، در برانگيختن جامعه نسبت به اين موضوع موثر است.
سرتيپي به «باني فيلم» گفت: ما الان در يک بحران کلي قرار داريم. از درياچه اروميه گرفته تا زاينده رود اصفهان و مشکلات سيستان و بلوچستان و ... . دوستان با اينکه زياد شعار مي دهند، اما چندان به صورت عملي کاري از پيش نبرده اند. بهتر است ما نيز به دنبال امور اجرايي باشيم و اين حساسيتي را که امروز جامعه هنرمندان احساس کرده، به کل جامعه منتقل کنيم. وي در پاسخ به اينکه آيا نمايش فيلمي با موضوع محيط زيست در برجسته سازي مشکلات زيست محيطي داراي اثرگذاري بيشتر نيست، توضيح داد: هر اقدامي جاي خودش را دارد. ساخت فيلم هم مي تواند کمک کننده باشد، اما نمي توان منتظر عملي شدن طرح هاي سينمايي براي رفع اينگونه مشکلات شد. براي مسئله آلودگي هاي محيط زيست، هر يک روز هم اهميت دارد.

فرهاد توحيدي
حل مشکل محيط زيست عزم ملي مي‏طلبد.
فرهاد توحيدي حل شدن مشکلات محيط زيست را نيازمند به يک عزم ملي عنوان کرد.
توحيدي به «باني فيلم» گفت: ما در درجه اول به عنوان شهروندان اين کشور اين تصميم را گرفتيم. اقدامي است مربوط به حقوق شهروندي ما. قصد داريم با اين اقدام بقيه هموطنان را تشويق کنيم که به اين کار بپيوندند. هنرمندان و نويسندگان چون صاحب رسانه هستند، مي توانند همين مفاهيم را در قالب کارهاي هنري و داستان و رمان و شعر و ... منتقل کنند. طبيعتا اگر اين پيام در قالب کارهاي هنري ارائه شود، عميق تر و تاثيرگذارتر خواهد بود.
وي افزود: ما به عنوان هنرمندان جامعه وظيفه خودمان مي دانيم اين دغدغه را داشته باشيم، کما اينکه قبلا هم چنين حساسيت هايي را در برابر مشکلات نشان داده ايم. در اين وضعيت خطيري که قرار داريم و با توجه به اندک بودن منابع، وظيفه خودمان دانستيم که يک قدم کوچک برداريم تا دولت بتواند با دست بازتر اقدام کند و موانع کمتري داشته باشد. حل مشکلات زيست محيطي جز با عزم ملي سامان نمي پذيرد و بايد با همراهي و همگامي مردم پيش رفت تا به موفقيت نزديک تر باشيم.
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲
 
مطالب مرتبط :
 
 

درگیری لفظی رضا کیانیان با مجری تلویزیون در برنامه زنده

 از آلودگي هوا ساده نگذريد/گپي با سام درخشاني

عکس - بازیگر‌ ایرانی‌ با لباسی‌ متفاوت‌ در نیویورک

آلودگی هوا نفیسه روشن را نزد پزشک کشاند!

«رزیتا غفاری» بیشتر مترو سوار می‌شود

سپیده خداوردی : هواي تهران بيمارم کرده

آلودگی هوا بهاره رهنما را راهی بیمارستان کرد

رضا کیانیان: زمستان تهران برای ما جهنم آلودگی هوا شده

تعبیر عمو پوررنگ در رابطه با آلودگی هوا

دردسرهای آلودگی هوا به روایت رزیتا غفاری

دعوت کارگردان «مارمولک» از هنرمندان برای ایجاد نهضت مبارزه با آلودگی هوا

پیشنهادهای یک بازیگر سینما برای کاهش آلودگی هوا/ بنزین ملی افتخار ندارد

اعتراض دوباره مهرجویی به ابتکار

آرزوی مرتضی احمدی برای «ستاره‌ها»

آلودگی هوا مجید مظفری را بستری کرد

بستری شدن عزت‌الله انتظامی در بیمارستان و عیادت هنرمندان از وی

دعوت آقای بازیگر ازمردم برای مقابله با آلودگی هوا

کمند امیرسلیمانی :برای سلامتی پدرم دعا کنید

گوهر خیراندیش: داریم مثل قورباغه‌ می‌میریم!

انوشیروان ارجمند راهی بیمارستان شد

آلودگی هوا عزت‌الله انتظامی را راهی بیمارستان کرد

عکس - بازیگران در مراسم بدرقه ژیلا مهرجویی

نامه شجریان، کیانیان، مهرجویی و... به ابتکار

هنرمندان نیز به جمع معترضین آلودگی هوا پیوستند

اعتراض جمعی از هنرمندان به وضعیت آلودگی هوا/ درخواست از سران قوا

استمرار جنبش هنرمندان در مقابل آلودگی هوا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:آلودگی هوا - هنرمندان - پارازیت - سینما - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.