اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سام درخشانی در کنار مادرش + عکسآلودگی هوا با سلامت همه مردم در ارتباط است، نبايد ساده از کنارش بگذريد.

سلامت - سام درخشاني يکي از بازيگران موفق و محبوب سينما و تلويزيون است که در اين سال‌ها بازي‌هاي جذابي در مجموعه‌هاي تلويزيوني داشته. او اواخر سال گذشته در نقش يک دلال فوتبال در مجموعه «پژمان» به کارگرداني «سروش صحت» بازي قابل قبولي از خود ارائه کرد...

 سام درخشاني در مجموعه «آواي باران» نيز توانست در قالب يک نقش خاکستري توانايي‌هاي بازيگري‌اش را به خوبي عرضه کند. در «فرهنگ سلامت» اين هفته با او درباره آلودگي هوا، دغدغه‌هاي اجتماعي‌اش، رازهاي سلامت و ورزش و سبک زندگي‌اش و همين‌طور بازي‌هايش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

 سلامت: به نظر شما چقدر در مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌توان معضلات اجتماعي را مطرح کرد؟

به نظرم يکي از موثرترين راه‌ها براي طرح معضلات اجتماعي، طرح آنها در فيلم و مجموعه‌هاي تلويزيوني است. مثلا در سريال «آواي باران» پديده تکدي‌گري به طور شفاف و تقريبا جامعي مورد نقد و بررسي قرار گرفت؛ جرياني که متاسفانه گسترش زيادي هم در جامعه داشته است و خيلي از کودکان به جاي اينکه سر کلاس به درس خواندن مشغول باشند، سر چهارراه‌ها مشغول تکدي‌ هستند. اين مجموعه توانست هنرمندانه در پس روايت يک داستان جذاب به ريشه‌يابي اين پديده و آثار مخربش بر جامعه و کودکان بپردازد و چون مافيايي پشت اين تکدي‌گري وجود دارد، بايد مسئولان به فکر چاره‌جويي باشند تا ريشه اين پديده مذموم خشکيده ‌‌‌شود.

سلامت: شما هم اهل بازيگري هستيد، هم اهل فوتبال. به نظر شما هنر و ورزش (به‌خصوص فوتبال) از نظر اثرگذاري در جامعه چقدر با يکديگر شباهت دارند؟

هنر و فوتبال هميشه با يکديگر در ارتباط بوده‌اند و بازيگري و فوتبال به يك اندازه براي مردم جذابيت دارند. در سينما و تلويزيون کارهاي زيادي درباره حاشيه‌هاي فوتبال ساخته شده است. هر چقدر اين دو پديده به يکديگر نزديک‌تر شوند، تبعات مثبت بيشتري خواهد داشت. البته اظهارنظر فوتباليست‌ها درباره هنر و برعکسش را چندان درست نمي‌دانم. خودم با وجود اينکه فوتبال بازي مي‌کنم، فقط درباره تيم موردعلاقه‌ام، استقلال، اظهارنظر مي‌کنم اما هرگز نظرهاي تخصصي و کارشناسي درباره فوتبال نمي‌دهم. به نظرم فوتبال مي‌تواند در صورت مديريت صحيح، غير از ارزش‌هاي ورزشي‌اش، تاثيرات زيادي هم در حوزه فرهنگ و دور شدن جوان‌ها از بزه‌هاي اجتماعي داشته باشد.

سلامت: «بازيگري باعث شد بازيکن فراموش‌شده‌‌اي مثل «پژمان جمشيدي» دوباره در معرض توجهات قرار بگيرد.» نظر شما که خودتان هم در «پژمان» بازي کرده‌ايد، درباره اين جمله‌اي که تا مدتي نقل محافل بود، چيست؟

به نظرم پژمان جمشيدي استعداد خوبي در بازيگري داشت که در مجموعه تلويزيوني «پژمان» اين استعداد کشف شد. مواقعي که من فوتبال بازي مي‌کنم، دوستانم مي‌گويند اگر فوتبال را حرفه‌اي دنبال مي‌کردي، موفق مي‌شدي. شنيده‌ام پژمان جمشيدي در تئاتر هم درخشان ظاهر شده است.

سلامت: به عنوان يک بازيگر محبوب، شما خودتان چقدر در فعاليت‌هاي اجتماعي و خيرخواهانه شركت مي‌كنيد؟

فکر مي‌کنم يکي از وظايف هنرمندان، حضور در اين قبيل فعاليت‌هاي خيرخواهانه اجتماعي است و خودم هم هميشه در اين فعاليت‌ها شركت داشته‌ام. زماني هم در تيم هنرمندان در کارهاي خيرخواهانه حضور جدي داشتم. سال‌هاست فرم اهداي عضو را هم پر کرده‌ام.

سلامت: با توجه به آلودگي هواي تهران، آيا ورزش کردن و انجام تمرين‌هاي ورزشي‌تان محدودتر نشده؟

راستش من براي در امان ماندن از عواقب ورزش در هواي آلوده، زمستان‌ها بيشتر براي ورزش به پيست اسکي مي‌روم چون هواي پيست‌هاي اسکي سالم است. به باشگاه‌هاي بدنسازي و تنيس هم مي‌روم.

سلامت: به نظرتان آيا راه‌حلي براي مشكل آلودگي هواي تهران وجود دارد؟

نمي‌دانم. مشكل آلودگي هواي تهران پيچيده و لاينحل به‌نظر مي‌رسد و چون با سلامت همه مردم در ارتباط است، نبايد ساده از کنارش بگذريد. شايد اولين اقدام قابل اجرا، کاهش تعداد خودروها باشد که مقصر اصلي در قضيه آلودگي هوا هستند. استفاده از بنزين تصفيه شده هم مي‌تواند اقدام موثر بعدي باشد. زوج و فرد کردن تردد خودروها، يک راه‌حل موقتي و ناکارامد به نظر مي‌رسد.

سلامت: به شغل دوم هم فکري کرده‌ايد؟

چند سال قبل، تجربه تاسيس فروشگاه اودکلن و لوازم آرايشي در حوالي نياوران داشتم اما بعد از مدتي متوجه شدم بايد روي اين شغل تمرکز داشت و اين تمرکز از بازيگري دورم مي‌کرد بنابراين ترجيح دادم با تمرکز روي کار بازيگري، فروشگاه را تعطيل كنم.

سلامت: در سال گذشته، دو نقش متفاوت در مجموعه‌هاي «پژمان» و« آواي باران» بازي کرديد. به ايفاي نقش‌هاي متفاوت علاقه داريد؟

براي قبول پيشنهاد بازيگري، مهم‌ترين معيارم کيفيت قصه است. قصه خوب ضمن ايجاد درام، فضايي را در ساختار سريال به وجود مي‌آورد تا کار با استقبال مخاطبان مواجه شود. در درجه بعدي، متفاوت بودن نقشه‌ها برايم مهم و تعيين‌کننده است و علاقه‌اي ندارم نقش‌هاي شبيه هم و يکسان بازي کنم. ايفاي نقش‌هاي متفاوت توان کاري يک بازيگر را نمايان مي‌کند.

سلامت: به نظر مي‌رسد در چند سال اخير در انتخاب نقش‌ها دقت و وسواس بيشتري داريد.

با افزايش سن، تجربه‌هايم افزايش پيدا کرده و آزادي عمل بيشتري براي انتخاب نقش‌ها دارم. خدا را شکر حداقل در تلويزيون شرايط به‌گونه‌اي است که پيشنهادهاي زيادي دارم و با دقت انتخاب مي‌کنم.

سلامت: به انتخاب کردن بيشتر از انتخاب شدن اعتقاد داريد؟

قطعا! من نقش‌هايي را براي بازي انتخاب مي‌کنم که جاي کار داشته باشد و تخت نباشد.

سلامت: چرا در سال‌هاي اخير كمتر در سينما حضور داشته‌ايد؟

براي من بازيگري مهم است و اينکه نقش‌هاي پيشنهادي در چه مديومي باشد، نه ايفاي نقش در سينما يا تلويزيون. اگر پيشنهاد خوب و مناسب تلويزيوني و سينمايي نداشته باشم، مي‌روم سراغ تئاتر. عشقم بازيگري است و تنها اولويتم بازي در نقش‌هايي است که به آنها علاقه دارم و من را به چالش مي‌كشد. در حال حاضر در تلويزيون شرايط خوبي دارم. خيلي از همکاران بازيگرم علاقه دارند به هر قيمتي حتي به قيمت بازي در نقش‌هاي خنثي فقط در سينما حضور داشته باشند ولي براي من نقش باکيفيت ارزش دارد و سينمايي يا تلويزيوني بودنش فرقي نمي‌كند. در اين دو سال اخير چند کار سينمايي براي بازي به من پيشنهاد شد که کيفيت نداشتند و با قاطعيت آنها را رد کردم.

سلامت: «سعيد سهيلي‌زاده» از کارگردان‌هاي موفق تلويزيوني است که سليقه تماشاگران تلويزيوني را خوب مي‌شناسد. براي شما چقدر نام اين کارگردان در قبول نقش و حضورتان در «آواي باران» نقش داشت؟

مجموعه‌اي از عوامل در رد يا قبول نقش تاثير دارند و يکي از مهم‌ترين، عواملي كه باعث شد قبول كنم در آواي باران حضور داشته باشم، نام سعيد سهيلي‌زاده به عنوان کارگردان بود. سابقه کاري سهيلي‌زاده نشان داده ذائقه مخاطب را مي‌شناسند و کارهايش پربيننده بوده است. نام و اعتبار نويسندگان، پرمخاطب بودن شبکه سوم سيما، داستان پر پيچ و خم و نقش جذاب هم از عوامل ديگري بود که باعث شد در آواي باران باشم.

زمان مخابره مطلب :18/1/1393 

مطالب مرتبط :

 گوهر خيرانديش از آلودگي هوا مي گويد

 درگیری لفظی رضا کیانیان با مجری تلویزیون در برنامه زنده

 عکس - بازیگر‌ ایرانی‌ با لباسی‌ متفاوت‌ در نیویورک

 آلودگی هوا نفیسه روشن را نزد پزشک کشاند!

 «رزیتا غفاری» بیشتر مترو سوار می‌شود

 سپیده خداوردی : هواي تهران بيمارم کرده

 آلودگی هوا بهاره رهنما را راهی بیمارستان کرد

 رضا کیانیان: زمستان تهران برای ما جهنم آلودگی هوا شده

 تعبیر عمو پوررنگ در رابطه با آلودگی هوا

 دردسرهای آلودگی هوا به روایت رزیتا غفاری

 

 دعوت کارگردان «مارمولک» از هنرمندان برای ایجاد نهضت مبارزه با آلودگی هوا

 پیشنهادهای یک بازیگر سینما برای کاهش آلودگی هوا/ بنزین ملی افتخار ندارد

 اعتراض دوباره مهرجویی به ابتکار

 آرزوی مرتضی احمدی برای «ستاره‌ها»

 آلودگی هوا مجید مظفری را بستری کرد

 بستری شدن عزت‌الله انتظامی در بیمارستان و عیادت هنرمندان از وی

 دعوت آقای بازیگر ازمردم برای مقابله با آلودگی هوا

 کمند امیرسلیمانی :برای سلامتی پدرم دعا کنید

 گوهر خیراندیش: داریم مثل قورباغه‌ می‌میریم!

 انوشیروان ارجمند راهی بیمارستان شد

 آلودگی هوا عزت‌الله انتظامی را راهی بیمارستان کرد

 عکس - بازیگران در مراسم بدرقه ژیلا مهرجویی

 نامه شجریان، کیانیان، مهرجویی و... به ابتکار

 هنرمندان نیز به جمع معترضین آلودگی هوا پیوستند

 اعتراض جمعی از هنرمندان به وضعیت آلودگی هوا/ درخواست از سران قوا

 استمرار جنبش هنرمندان در مقابل آلودگی هوا

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - سام درخشانی - بنزین - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.