اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
گوهر خيرانديش از آلودگي هوا مي گويد

«آناهيتا اسماعيل خاني» ضمن حمايت از حرف هاي مادرش اين کار او را شجاعانه توصيف کرد.

به گزارش افکارنیوز، آلودگي هوا مدت ها است که از مشکل خارج شده و به يک معضل بدل گشته و بسياري از اهالي پايتخت ها، اهالي شهرهاي بزرگ، هر روز با مشکلات حاصل از آلودگي هوا مواجه هستند، مدتي پيش گوهر خيرانديش در مراسم درگذشت ژيلا مهرجويي در تاييد صحبت هاي داريوش مهرجويي پيرامون مشکلات آلودگي هوا و تاثير آن روي سلامتي افراد گفت: «اين مشکلات براي همه ما ملموس است و ما در حال از دست دادن عزيزان مان هستيم. دختر جوانم ۸۰ درصد از ريه هايش را از دست داده و در حال مرگ است» وقتي به اين بهانه به سراغ او و آناهيتا اسماعيل خاني دخترش رفتيم و از آنها خواستيم براي ما از اين موضوع صحبت کنند گوهر خيرانديش هم در مورد اظهار نظرش در آن مراسم گفت: بعد از مراسم برخي به من انتقاد کردند که روي دخترت عيب گذاشتي اما اشکالي ندارد اگر با بيان اين حرفه به عده اي تلنگر زده شد، «آناهيتا اسماعيل خاني» هم ضمن حمايت از حرف هاي مادرش اين کار او را شجاعانه توصيف کرد. باقي حرف ها را از زبان خودشان بخوانيد.

نمي توان در مورد آلودگي هوا سکوت کرد

گوهر خيرانديش: وقتي پاي سلامتي افراد به ميان مي آيد چيزي نيست که بتوان در مورد آن سکوت کرد و يا از کنارش به سادگي عبور کنيم، بحث آلودگي هوا معضلي است که ما مدت ها است با آن درگيريم اما ظاهراً هيچ کس قصد ندارد در مورد اين موضوع کاري انجام دهد و تنها با تعطيلي مدارس سعي در حل اين مشکل دارند در حالي که اين موضوع ديگر حتي به عنوان مُسکن هم عمل نمي کند و ما بايد اين مسئله را از ريشه حل کنيم و به فکر کارخانه ها و بنزين هاي حاوي سرب مان باشيم. متاسفانه هر روز از گوشه کنار مي شنويم فلان عزيزي در اثر آلودگي هوا از دست رفته است و در اين ميان ما شاهد به خطر افتادن سلامتي بزرگان عرصه هنر نظير استاد انتظامي، مشايخي و... از دست رفتن نازنين هايي مانند ژيلا مهرجويي هستيم.

حس مادر بودن جريحه دار شد

گوهر خيرانديش: دخترم آناهيتا مدتي پيش به خاطر ادامه تحصيل به آمريکا سفر کرد اما به خاطر شرايط نامناسب اقتصادي به ايران بازگشت و از آنجايي که دانشگاهش در يکي از آلوده ترين نقاط تهران يعني حوالي ميدان آزادي است متاسفانه در اثر آلودگي هوا دچار بيماري حاد ريه شد. من يک مادر هستم و مانند هر مادري سلامتي فرزندم برايم در درجه اول اهميت قرار دارد، وقتي متوجه شدم او در جواني ريه اش تا اين حد مشکل پيدا کرده، واقعاً متاثر شدم نمي دانستم چه کار بايد بکنم چون مشکل آلودگي هوا چيزي نيست که بخواهم به تنهايي حل کنم و از طرفي ديگر، در اين شرايط قرار گرفتن براي من کار ساده اي نيست.

زندگي در تهران و در حسرت آسمون آبي

آناهيتا اسماعيل خاني: همان طور که مادرم توضيح داد چند سال قبل به خاطر ادامه تحصيل در رشته مهندسي تکنولوژيک به آمريکا سفر کردم. خوشبختانه با وجود پيشرفتي که در زمينه تحصيلي داشتم اما يک ترم مانده به فارغ التحصيل شدنم مجبور شدم به خاطر مشکلات مالي به ايران بازگردم چون مادرم نمي توانست با دلار ۴ هزار توماني از پس هزينه هاي من برآيد، وقتي به ايران آمدم هنوز مدتي نگذشته بود که حس کردم هر روز به تعداد سرفه هايم اضافه مي شود گاه آنقدر اين ميزان زياد مي شد که رنگم سياه مي شد، مادرم که وضعيت من را ديد به اتفاق هم به پزشک مراجعه کرديم... تازه آنجا بود که به وخامت حالم پي بردم. دکتر راه حل را در رفتن از تهران مي ديد اما از آنجايي که من مجبور بودم پايان نامه ام را تحويل دهم نمي توانستم قيد تحصيلم را بزنم، در هر حال ما تهراني ها با زندگي در پايتخت همواره در حسرت آسمان آبي هستيم.

روي دخترم عيب گذاشتم تا به جامعه تلنگر بزنم

گوهر خيرانديش: وقتي در مراسم ژيلا مهرجويي در تاييد صحبت هاي داريوش مهرجويي از مشکلات دخترم گفتم عده زيادي به من نقد کردند که نبايد آن حرف ها را در جمع بيان مي کردم چون با انجام اين کار بيماري دخترم را به شکل عمومي مطرح کردم و ضمن اينکه روي او عيب گذاشتم، باعث شدم که او روحيه اش را از دست بدهد، اما راستش را بخواهيد من فکر مي کنم کار خوبي انجام دادم که اين موضوع را مطرح کردم چرا که ما نمي توانيم با سکوت کردن و پنهان کاري نسبت به اين موضوع اجتماعي بي تفاوت باشيم. بالاخره يک نفر بايد جوري اين موضوع را اطلاع رساني کند.

اول از حرف مادرم ناراحت شدم اما بعد درکش کردم

آناهيتا اسماعيل خاني در مورد مطرح کردن موضوع بيماري اش توسط مادرش گفت: وقتي اين حرف ها را از زبان مادرم شنيدم ابتدا خيلي تعجب کردم، يک جورايي بههم برخورد، با خودم گفتم اين موضوع يک چيز درون خانوادگي است و بهتر بود که بين خودمان مي ماند، اما پس از مدتي با خودم گفتم مادرم يک چهره شناخته شده و يک زن هنرمند است و حرف هاي او در جامعه بازتاب زيادي خواهد داشت، شايد با مطرح کردن اين موضوع من ناراحت شوم، اما ممکن است چند نفر به خودشان بيايند و کاري انجام دهند تا از اين طريق جان عده کمتري به خطر بيفتد.

نسخه اي براي آلودگي هوا

گوهر خيرانديش: بعضي ها اين موضوع را مطرح مي کردند که افراد زيادي در تهران زندگي مي کنند چرا شما مشکل بيماري دخترتان را در آلودگي هوا مي دانيد واقعيت اين است که دوري طولاني از تهران ريه شما را از هواي بد پاک مي کند و زماني که شما با ريه هاي تميز وارد تهران مي شويد آلودگي زودتر روي شما اثر مي گذارد.

آناهيتا اسماعيل خاني: اين موضوعي نيست که ما خودمان به اين نتيجه رسيده باشيم، بلکه پزشک در همان بدو معالجه من چنين، تشخيصي داد و به همين خاطر، نسخه اي بلند بالا براي درمانم نوشت که در راس آن کمتر خارج شدن از خانه، گرم و مرطوب نگه داشتن هواي پيرامونم و پرهيز از سرخ کردني، عطر تند و دود سيگار است.

ابراز محبت ها من رو شوکه کرد

آناهيتا اسماعيل خاني: وقتي اين موضوع از جانب مادرم مطرح شد موجي از ابراز احساسات به سمتم سرازير شد، بسياري با من تماس گرفتند و يا به بيمارستان براي عيادتم آمدند و با ابراز لطف شان حالم را بهتر کردند، حتي مسئولان بيمارستان از من خواستند که اگر حالم خوش نيست، در کلاس ها شرکت نکنم. در هر حال، گرفتن اين همه موج مثبت براي من بسيار اميدوارکننده بود و انرژي زيادي را به من منتقل مي کرد.

به لطف ها دلگرمم، اما هنوز حالم خوب نشده

آناهيتا اسماعيل خاني: با وجود دلگرمي و با ابراز لطف ها اما تا زماني که آلودگي هوا بهتر نشود حال من هم بهبود چنداني پيدا نمي کند، تصميم دارم مدتي به خاطر از کشور سفر کنم تا از اين طريق به خودم و ريه هايم استراحت بدهم تا بلکه دور ماندن از آلودگي باعث شود سلامتي ام را باز پيدا کنم.

اگر سيگاري بودي تا به حال مي مردي

آناهيتا اسماعيل خاني: اولين علائمي که در من حاصل شد سرفه هاي مکرر بود وقتي به دکتر مراجعه کردم به من گفت که ۸۰ درصد از ريه هايم را به خاطر آلودگي هوا از دست دادم و اگر سيگار مي کشيدم تا به حال مرده بودم و دوري از دخانيات باعث شد که دوام بياورم، در هر حال افرادي که در تهران زندگي مي کنند واقعاً بايد از سيگار و قليان دوري کنند چون آلودگي هوا به اندازه کافي دود به خورد ما مي دهد.

حال خودم را به خاطر آناهيتا فراموش کردم

گوهر خيرانديش: متاسفانه من خودم هم از مشکل ريوي رنج مي برم، به غير از اين مشکلاتي که در اثر تصادف برايم رخ داده و هنوز خوب نشدم، اما حال دخترم مانع از آن مي شود که به خودم فکر کنم... چون او هنوز جوان هست. اميدوارم ما دست از شعار دادن برداريم و فکري به حال آلودگي هوا کنيم.

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳

مطالب مرتبط :

 دغدغه آلودگی هوا در اندیشه بازیگران سینما و تلویزیون

عکس - بازیگران در مراسم بدرقه ژیلا مهرجویی

گوهر خیراندیش: داریم مثل قورباغه‌ می‌میریم!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:گوهر خیر اندیش - آلودگی هوا - ریه - ژیلا مهرجویی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.