اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

در محاصره‌ دکل‌های مخابراتیبه جای آن‌ که دکل مخابراتی در نقطه‌ای مرتفع قرار گیرد در جایی قرار گرفته که میزان آسیب‌رسانی‌ آن، به‌ویژه برای کسانی که در طبقات بالای آپارتمان‌های پیرامون زندگی می‌کنند، بسیار بالا است.

عصر ایران؛ علیرضا افشاری - به احتمال فراوان، در مسیر روزانه‌تان چندین دکل‌ مخابراتی را دیده‌اید. دکل هایی که بر شمارشان افزوده می‌شود.

در دو مورد با کسانی برخورد داشته ام که پیشنهاد شرکت‌های مخابراتی را برای اجاره‌ پشت‌بامِ منزل‌شان- آن‌ هم با رقم‌هایی که این روزها می‌تواند کمک‌خرجِ خوبی برای خانواده باشد- نپذیرفته اند.

استدلال‌شان هم- همان‌گونه که می‌ توان حدس زد- سلامت خانواده‌شان بوده است و این که دریافت چنین پول‌هایی در قبال گرفتار شدن خود یا دیگران به امراض علاج‌ناپذیر پسندیده نیست. اما  همان ها پس از مدتی این دکل‌ها را دیده اند که از بوستان و پارکِ نزدیکِ منزل‌شان سر درآورده است! یعنی همین پیشنهاد را شهرداری منطقه‌ پذیرا شده و بی آن‌که از مردمِ محل نظری بخواهد قرارداد بسته اند و دکل در بوستان نصب شده است.

به سخن دیگر، به جای آن‌ که دکل مخابراتی در نقطه‌ای مرتفع قرار گیرد در جایی قرار گرفته که به گفته‌ی کارشناسان میزان آسیب‌رسانی‌ آن، به‌ویژه برای کسانی که در طبقات بالای آپارتمان‌های پیرامون زندگی می‌کنند، بسیار بالا است.

به‌تازگی ریيس «کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران» اعلام کرده است خطر تشعشعات دکل‌هاي مخابراتي با دستکاري اپراتورها افزايش یافته است: «اپراتورهاي تلفن همراه هنگام نصب دکل‌هاي مخابراتي در مواردي، براي اين که پوشش کامل‌تري ايجاد کنند، وات خروجي دکل‌ها را از استاندارد خارج مي‌کنند و افزايش مي‌دهند.  اين کار باعث افزايش تشعشعات مضر مي‌شود و تهديدي جدي براي سلامت افراد به حساب می آید».
 
دکتر رحمت‌الله حافظي- که خود متخصص طب فيزيکي و توان‌بخشي است- در گفت‌وگو با روزنامه‌ خراسان هم‌چنین یادآوری کرده است: «در بررسي هايي که در زمينه‌ سنجش استاندارد دکل‌هاي مخابراتي داشتيم، متوجه شديم  درصد بالايي از اين دکل‌ها بی مجوز، غيرقانوني و غيراستاندارد و به دور از نظارت‌هاي لازم نصب شده‌اند».

تعيين استاندارد بودن اين دکل‌ها بر عهده‌ سازمان انرژي اتمي و جانمايي و صدور مجوز نصب آنها نيز بر عهده‌ شرکت ارتباطات شهر است. از نظر فنی اين دکل‌ها بعد از تأييد سازمان انرژي اتمي از گمرک ترخيص مي‌شوند و بنابراين به نظر می‌رسد از لحاظ فني مورد تأييد قرار گرفته باشند، اما متأسفانه دکل‌ها بعد از نصب از دو بُعد «مکان‌يابي» و «خروجي وات دکل» از استاندارد خارج مي‌شوند.
 
بدین ترتیب اکنون باید در پی امواج خطرناکی که در سطح شهرها برای جلوگیری از دریافت برنامه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، چنین معضلی را هم به آن افزود.

نکته قابل توجه این که برخی از دکل‌های مخابراتی در نزديکي مکان‌هاي عمومي و حساس مانند بيمارستان‌ها، مدارس، مهدهاي کودک و... نصب مي‌شوند که بسيار خطرناک تر از موارد دیگر است. است.

اینها همه در حالی است که نصب و جايابي دکل‌ها بايد تابع استانداردهايي باشد، از جمله اين که در حاشيه‌ محيط‌ هايي که افراد تجمع مي‌کنند، مانند مراکز آموزشي، مدارس و به ويژه دبستان‌ها، مهدهاي کودک، خانه‌ سالمندان و حتی پارک‌ها نبايد نصب شوند.

نکته‌ مهم دیگر، افزایش تعداد اپراتورها در زمينه‌ تلفن همراه است. از این رو شایسته است، برای سلامت شهروندان، وزارت ارتباطات نیز بر دریافت مبالغ ميليارد تومانی این قراردادها چشم بپوشد، چرا که با ورود هر اپراتور هزاران دکل بر دکل‌های پیشین افزوده می‌شود که، با توجه به محدود بودن جاهای مناسب، بر دامنه‌ تشعشعات خطرناک افزوده می‌شود. به گونه ای که در حال حاضر، تنها در شهر تهران بيش از 11 هزار دکل مخابراتي نصب شده است.

البته، ریيس کميسيون محيط زيست و سلامت شوراي شهر تهران با بيان اين که شرکت ارتباطات شهر ملزم شده  طي دو هفته استانداردها و ضوابط لازم براي نصب دکل ها را اعلام کند، گفته است: «در مواردي که استاندارد، ايمني و مقاوم‌سازي دکل‌ها رعايت نشده باشد، تخلف به کميته‌ی ماده 100 اعلام مي‌شود تا اقدامات قانوني از جمله جمع‌آوري دکل‌ها انجام پذیرد.  اجرای کامل این کار البته  نیازمند یاری و نظارت همگان است.»

او حد مجاز تشعشعات آنتن‌هاي مخابراتي را 45 صدم وات بر متر مربع عنوان کرده است. 

تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ 

 مطالب مرتبط :

نظر شما درباره پارازیت ها چیست؟

 دیدگاه متفاوت وزیر ارشاد درباره ماهواره و پارازیت

  ابتکار : دولت خطر پارازیتها را کم می کند

   پاسخ یک مرجع تقلید به سوال درباره پارازیت

  فتوای آیت‌الله موسوی‌اردبیلی درباره پارازیت‌

  پارازیت مفید یا مضر؟

  هنرمندان نیز به جمع معترضین آلودگی هوا پیوستند

  پارازیت؛ از امواج بی‌ضرر تا سونامی سرطان

  افزایش شیوع ام اس، صرع و عقب‌ماندگی ذهنی در کشور

 اعتراض محمد اصفهاني به پارازيت‏، سانسور و...

وزارت ارتباطات مسووليتي درمورد پارازيت هاي موجود احتمالي ندارد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 مرداد 1393برچسب:دکل مخابراتی - تشعشعات - وات - تلفن همراه - استاندارد - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.