اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 آلودگی هوا، نفس شهر را به شماره انداخته و در این شرایط تهدید سلامت پررنگ‌تر از هر زمان دیگری شده است.

مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - در میان همه مسایل آلودگی هوا آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نادیده گرفتن سلامت کسانی است که هنوز به دنیا نیامده اند اما آلودگی هوا، سلامت آنها را هم نشانه گرفته است.

گواه این ادعا هم تحقیقات تاثیر آلودگی هوا بر روی ژنتیک است.

طبق تحقیقات پزشکی قدرت چسبندگی مونوکسیدکربن به گلبول‌های سرخ 200 برابر اکسیژن است و در هوای سالم 6 ساعت طول می‌کشدتا خون پاک شود و با کپسول اکسیژن خالص 30 ‌دقیقه طول می‌کشد تا مونوکسیدکربن از خون خارج شود.

در هوای آلوده غیر از مونوکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن، سرب نیز در هوا وجود دارد.

سرب سبب افزایش ورم مغزی می‌شود که علایم آن باعث سردرد و کاهش دید شده و حاصل مسمومیت مزمن، کم‌خونی، افسردگی و کند ذهنی و کم حافضگی را به دنبال دارد.

هر چند این اظهار نظرهای پزشکی دل هر شهروند را به وحشت می‌اندازد ولی متاسفانه باید قبول کرد که آلودگی هوا دیگر بخشی جدانشدنی از شهرمان شده و انگار دیگر شهروندان نیز به ناچار عادت کرده‌اند در هوای آلوده نفس بکشند.


بمباران فلزات سنگین در هوای آلوده

دکتر آریانی متخصص مغز و اعصاب و بیماریهای ارثی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان آلودگی هوا از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال‌های کروموزومی و بیماری‌ها و معلولیت‌های مادرزادی دخیل است که از آن جمله می‌توان به عوامل محیطی و آلودگی هوا اشاره کرد.

این پزشک عضو مرکز پزشکی خاص تهران وابسته به بنیاد بیماریهای خاص می افزاید: آمارها نشانگر این مسئله هستند که مواجه با آلاینده‌های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا 30برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می‌دهد و این زنگ خطری برای شهروندانی است که هر روزه در معرض این آلودگی‌های محیطی قرار دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های مادرزادی می‌افزاید: آلودگی هوا در مادران باردار منجر به سرطان و در جنین منجر به نقص‌های مادرزادی و اختلال‌های ژنتیکی می‌شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حایز اهمیت است.

به گفته این پزشک به طور معمول از هر یک هزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلال‌های کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به 24 درصد افزایش می‌یابد.
وی در ادامه به افزایش آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی به رغم پدر و مادر کاملا سالم اشاره می کند و می گوید: در بروز چنین مسایلی نمی توان آلودگی هوا را نادیده گرفت.


افزایش 100 درصدی شیوع سرطان طی 4 سال

یک مسؤول در مشهد نیز به خبرنگار ما هشدار می دهد: آمار بیماران مبتلا به سرطان طی چهار سال به حدود دو برابر افزایش یافته است.

مدیر اجرایی انجمن حمایت از بیماران سرطانی درمشهد با بیان اینکه تشعشعات ناشی از پارازیت ماهواره‌ها و تلفنهای همراه، مصرف دخانیات، فست فودها و غذاهای کنسروی جزو دلایل ابتلا به سرطان می باشند می افزاید: از آلودگی هوا نیز به عنوان مهمترین عوامل سرطان نیز نمی توان غافل شد.

به گفته وی سرطان در ایران از سال 2004 تا 2008 روند رو به رشدی داشته و از 63 نفر در هر 100 هزار نفر به 110 در هر 100 هزار نفر رسیده است.

دکتر وحید مظفری با بیان اینکه اولین آمارهای ثبت شده در بحث سرطان در ایران مربوط به شهرهای خراسان رضوی، تهران، گیلان، تبریز، و اصفهان است، اظهار می دارد: کارشناسان معتقدند تا سال 2020 ایران رتبه اول در سرطان را کسب خواهد کرد.


سرطان ها در مناطق آلوده شهر 5/1 برابر مناطق غیر آلوده

دانشیار انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز می گوید : متاسفانه تجزیه و تحلیل های آماری نشان می دهد که ابتلا به بیماریهای تنفسی و سرطان ها در مناطق آلوده شهر 5/1 برابر مناطق مناطق غیر آلوده است.

فاطمه همایی می افزاید: تاثیر آلاینده های هوا در بروز سرطان اثبات شده است.

این متخصص انکولوژی و رادیوتراپی تاکید می کند: در مورد سرطان واقعیت این است که آلودگی هوا در طولانی مدت منجر به بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان ریه می شود .
وی ادامه می دهد: دود سیاه ناشی از سوخت خودروها، کارخانه ها، ریز گردها و ذرات ریز موجود در هوا که با چشم قابل رویت نیستند، برای سلامت انسان بسیار زیان آور هستند و می توانند بروز بیماری های تنفسی و ریوی افزایش دهند.

به گفته وی آلودگی هوا علاوه بر این که سیستم تنفسی بدن را به خطر می اندازد بر سیستم ایمنی ، گوارش ، مغز و اعصاب تاثیر منفی می گذارد و همچنین می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند سینوزیت، انواع آلرژی ها، عفونت و ذات الریه شود .

این متخصص تاکید می کند: آلودگی هوا همچنین می تواند در میزان یادگیری و ضریب هوشی کودکان تاثیر بگذارد و موجب کاهش یادگیری شود. آلودگی هوا همچنین رشد و نمو جنین در داخل رحم مادر را دچار مشکل می کند و در ساخت و آناتومی ریه جنین تغییراتی ایجاد می کند به طوری که این کودکان پس از تولد دارای زمینه آسم و عفونت ریه هستند.

وی یادآور می شود :بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از سوخت خودروها، یکی از علل عدم رشد کافی نوزاد است و می تواند خطر تولد نوزادهای نارس را افزایش دهد .


اثبات کم خونی با آلودگی هوا

درهمین راستا یک پژوهشگر طب سنتی نیز می گوید: آلودگی آب و هوا و پایین بودن سطح کیفی تغذیه عامه مردم یکی از عوامل ایجاد کننده کم خونی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ضیایی در سلسله جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ پیرامون پیشگیری، درمان و شفای بیماریهای جسمی، روحی و روانی از دیدگاه چهارده معصوم(ع) اظهار می دارد: کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش می یابد و تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود

به گفته وی وجود سرب موجود در هوای آلوده شهرها منجر به نوعی کم خونی مزمن و مقاوم به درمان، کاهش سطح بهره هوشی، خستگی مزمن و ... می شود.

  • زمان مخابره: ۱۳۹۲/۱۱/۴

مطالب مرتبط :

افزایش سرطان پروستات در تهران و اصفهان/ متهم ردیف یک ، آلودگی هوا

سرطان در کودکان ایرانی بیشتر از متوسط جهانی

مرگ 100 جنین در هر ماه تنها در یک مرکز درمانی شهر اراک

افزایش تلفات آلودگی هوا و انتظار آمار پاک از دولت روحانی

آلودگي آب و هوا يكي از عوامل ايجاد كم خوني است

آه، اکسیژن! کجایی؟

افزایش 50 درصدی مواد سرطانزا در بنزین تولید داخل

آلودگی هوا سبب خشکی چشم می‌شود/ افرادی که عمل چشم کرده‌اند بیشتر مراقب باشند

تغییرات ژنی پس از ۶ ماه تحمل آلودگی‌هوا

تشدید حملات ام.اس و سکته‌های مغزی با آلاینده‌های هوا

تاثیر مخرب ترافیک و آلودگی هوا بر سلامت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - سرطان - سرب - جنین - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.