اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
۷ مورد عجيبی كه باعث سقط جنين می‌شوند

 از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه، 1050 جنین بدون نیاز به اتاق عمل و منجر به کورتاژ در بیمارستان طالقانی اراک سقط شده اند.

زهره ترکمانی - " ایلنا" - یعنی تنها در یک مرکز درمانی در شهر اراک هر ماه بیش از 100 مورد سقط جنین انجام شده.  در حالی رئیس بیمارستان طالقانی اراک از این آمار تلخ و تکان دهنده خبر می دهد که خیلی از موارد سقط در منزل انجام و نصف آن هم در مطب و سایر بیمارستان های اراک اتفاق افتاده است و چنانچه به گفته او آمار از دو بیمارستان تامین اجتماعی و خصوصی نیز تهیه شود شاید تعداد جنین هایی که به کودکی نرسیده تلف شده اند بیش از دو برابر عدد اعلام شده ای باشد که در موارد سقط ثبت شده در زایشگاه طالقانی موجود است.

دکتر مریم مکتبی آمار موجود از جنین های سقط شده در ده ماهه سال جاری در این بیمارستان را دو برابر مدت زمان مشابه سال 91 اعلام کرده و می گوید: از ابتدای سال 92 تا پایان دی ماه سقط های منجر به کورتاژ حدود 700 مورد و بدون کورتاژ کامل و بدون نیاز به اتاق عمل که در سه ماهه اول دوره بارداری اتفاق افتاده 350 مورد در این بیمارستان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان طالقانی تنها مرکز تخصصی زنان در این شهر است که هزینه های آن به لحاظ دولتی بودن پایین می باشد می افزاید: اغلب مراجعات زایمان و زنان به این مرکز است اما در کنار زایشگاه طالقانی در بیمارستان تامین اجتماعی که کل هزینه ها رایگان محاسبه می شود مراجعات زیاد است و در مواردی حتی بیشتر از طالقانی و چه بسا آمار سقط در آنجا بیشتر از طالقانی باشد.

او با اشاره به اینکه آمار هایی از سقط جنین ثبت نشده باقی می مانند، معتقد است آمار بسیار بالاتر از آن چیزی است که در این گزارش می آید.

دکتر مکتبی عمر بیشتر جنین های سقط شده را زیر سه ماهگی عنوان کرده و می افزاید: در خیلی از موارد مادر در شرایط بسیار خطرناک مراجعه می کند و جنین بدون نیاز به اتاق عمل سقط می شود. او علت بسیاری از سقط ها را نامشخص اعلام کرده و می گوید: مادر پس از مشاهده حالات نگران کننده و قبل از مراجعه به پزشک در حالت سقط قرار می گیرد که عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا در آن بی تاثیر نیست.

دکتر مکتبی تاثیر آلودگی هوا و افزایش دو برابری سقط ها در سال جاری را در حالی که تعداد روز های آلوده هوا دو برابر سال گذشته بوده، رد نمی کند و متذکر می شود بحث آلاینده های هوا و فلزات سنگین در هوای اراک که آلودگی صنعتی محسوب می شود و تاثیر آن روی سیستم تنفسی مادر و اثر آن بر جنین از نظر علمی ثابت شده است. به این صورت که هر ماده سمی که مادر استنشاق می کند وارد خون او و سپس وارد مایع اطراف جنین شده و مستقیم به جنین منتقل و او را تحت تاثیر قرار می دهد.

او متذکر می شود: آلودگی سیگار،جیوه،سولفور،گاز های سمی و گوگرد اثبات شده اند که از نظر علمی روی سلامت جنین و افزایش سقط اثر دارند اما اینکه آلودگی هوای اراک چه میزان اثر دارد حتما نیاز به بررسی و مطالعه علمی و کارشناسانه دارد و نیاز است سهم هر آلاینده در هوا مشخص شود همچنین مقایسه ای بین یک شهر سالم با اراک نیز باید انجام شود تا مشخص شود افزایش میزان سقط ناشی از آلودگی هوا است یا عوامل دیگر دخیلند.

او با اشاره به اینکه هوای آلوده ای که مادر تنفس می کند در خون جنین غلیظ تر شده و باعث کاهش رشد جنین می شود متذکر می گردد:اکثر تولد های ناقص و زودرس از این علت ناشی می شوند. وی تاثیر روحی و روانی را در خانواده و صدمات وارده به مادر را از عوارض موارد سقط دانسته و می افزاید: در سقط های خود به خود که نیازی به جراحی نیست جز عوامل روحی که خانواده امیدشان را از دست می دهند، خونریزی ها نیز مادر را تهدید می کند اما درسقط های منجر به جراحی برای تکمیل خروج محصولات حاملگی که نیاز به جراحی است ، عوارضی چون خونریزی بیش از حد، ایجاد چسبندگی در رحم، کاهش قدرت باروری واحتمال سقط در حاملگی های بعدی و چسبندگی جفت که نیاز به جراحی دارند، همچنین ایجادعفونت، مادران را تهدید می کند.


110 روز آلودگی هوا در سال 92
امسال شهر اراک از روزهای سپری شده 110 روز را در شرایط هشدار، اضطرار و خطر پشت سر نهاد. در دی ماه 5روز پدیده مه دود فوتو شیمیایی را مردم این شهر تجربه کرده و گازهای غلیظ شده و هوای آلوده سنگین را استنشاق کردند. وقوع این رویداد پر خطر را مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در این سال خبر می دهد.

امیر انصاری ذرات معلق، ترکیبات گوگرد، ازن، اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و پارازیت ها را از جمله آلاینده های هوای اراک در بررسی های انجام شده عنوان می کند و می افزاید: در دستگاه های سنجش آلودگی شهر اراک تنها برخی از آلاینده ها قابل اندازه گیری است وبه دلیل در اختیار نداشتن امکانات، سنجش میزان بنزن، دی اکسید نیتروژن و فلئور که از آلاینده های خطرناک هستند ممکن نیست. او می گوید: تعداد روزهای آلوده و نوع آلودگی دوبرابر و خطرناکتر از سال گذشته بوده است.


آلودگی هوا و اثرات آن
دربررسی های انجام شده روی آلاینده ها و تاثیر آن بر سلامت جنین توسط پژوهشگران و استادان در کشور، دکتر سعید دستگردی استاد دانشگاه تهران در تاثیر آلودگی ها بر جنین می گوید: آمارها نشان می دهند که آلودگی هوا علاوه بر مشکلات کروموزومی تا 30برابر خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

این بررسی در دانشگاه اصفهان نیز بیان می کند که در پدیده مه دود فوتو شیمیایی مرگ جنین سریع تر اتفاق می افتد. دراین پدیده چون ترکیب گاز مونواکسید کربن با هموگلوبین خون 250 برابراکسیژن است با ورود گاز مسموم به بدن مادر و کاهش قدرت حمل اکسیژن هوای سمی به جفت و جنین منتقل و سبب خفگی ومرگ جنین می شود.

بررسی آمار سقط های انجام شده در بیمارستان طالقانی اراک نیز نشانگر این است که در فصل بهار آمارها بسیار کمتر از100مورد در یک ماه و در تابستان با افزایش نسبت به بهار و درپاییز و زمستان عدد بسیار نگران کننده است. خلاصه بررسی ها دربسیاری از شهرهای آلوده جهان نیز بر این حقیقت تلخ صحه می گذاردکه مرگ خاموش و دردناک جنین در هوای آلوده بحثی علمی و اثبات شده است. قاتلی که با وجود قتل روزانه دهها انسان و دهها جنین تنها دریک شهر در هیچ محکمه ای مجازات نمی شود.

بر اساس بررسی آمار موارد مراجعه برای سقط به پزشک قانونی استان مرکزی به گفته مدیر کل این اداره در 11ماهه سال جاری 78مورد درکل استان بوده که با قیاس 1050مورد اراک به حساب نمی آید. به منظور مقایسه آماری موارد سقط در شهر اراک و شهر محلات که از آب و هوای تمیز بهره مند است، تلاشمان برای دستیابی به یک آمار موثق به نتیجه نرسید اما به نقل از یک مقام آگاه دردانشگاه علوم پزشکی اراک تعداد موارد ثبت شده سقط در این شهرستان در10ماهه سال جاری کمتر از 60 مورد بوده است كه شاید آنها هم مسافرتی اجباری به اراك در زمان حاملگی داشته اند!!

عکس : افکار نیوز

1392-12-14

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.