اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

جامعه > محیط زیست - در کنفرانس هوای پاک که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، یوسف رشیدی گفت: حتی وقتی اعلام می کنیم هوا پاک است باز هم استانداردها مشکل دارند.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوسف رشیدی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در این کنفرانس گفت: متاسفانه هنوز آلاینده هایی در هوا هستند که اندازه گیری نکردیم.

او گفت: طبق تحقیقات ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون و حلال های پتروشیمی مثل بنزن مشکل ما برای آلودگی هوا است که سازمان بهداشت جهانی هم به آن اذعان کرده است.
رشیدی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شهرهای جهان را درباره میزان آلودگی هوا طبقه بندی کرده است ادامه داد: متاسفانه تهران و اهواز در جمع آلوده ترین شهرهای دنیا هستند.
او گفت: تجربه دنیا نشان می دهد عامل اصلی ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون ، خودروها هستند و این ذرات خود به خود فعل و انفعالی ندارند اما وقتی ترکیبات اروماتیک اضافه می شود موجب آسیب ها و سرطان ریه می شود.
رشیدی گفت: وقتی اعلام می کنیم هوای پاک است، باز هم از نظر استانداردهای کلی اوضاع خوب نیست. 


او با اشاره به اینکه سوخت منازل گاز است و مقدار گوگرد آن بالا است، گفت: اما آلودگی سوخت خودروها بیشتر است و خودروی پیکان ٦٠ گرم آلودگی در هر کیلومتر دارد.
او در مورد سوخت یورو 4 گفت: در استاندارد یورو ٢ هر هزار کیلومتر ٢٠٠ گرم آلودگی ایجاد می شود. آلودگی یورو ٤ نصف آن است اما سر ریز شدن بنزین از باک، به همان اندازه آلودگی را زیاد می کند.
رشیدی گفت:کربن فعال در تهران به دلیل خودروهای دیزلی زیاد است و تا مصرف بنزین پایین نیاید، در کم کردن ذرات معلق موفق نمی شویم.
او ادامه داد: در زمان گرد و غبار، یک چهارم آلودگی هوا ذرات معلق زیر ٢.٥ میکرون هستند، اما در روزهای معمولی، عمده آن ذرات کمتر از ٢.٥ میکرون است که ٧٥ درصد آن از احتراق خودروها و واکنش های اتمسفری ناشی می شود.


خودروی برقی و راندمان مصرف انرژی

در ادامه این همایش، همایون حائری مدیر عامل توانیر گفت: اگر ٥٠ درصد خودروهای ایران برقی شود، صرفه جویی خوبی در مصرف انرژی می شود.
او گفت: در حال حاضر توان تولید انرژی ایران ٧٠ هزار مگاوات است که اول انقلاب ٧ هزار مگاوات بود و تا سال ١٤٠٠ باید به ١٠٠ هزار مگاوات برسد.
او ادامه داد: هزینه سوخت در نیروگاه ها نزدیک به ٢٠ میلیارد دلار در سال است و هم اکنون با ٨ کشور تبادل برق داریم که قصد داریم مبادله بیشتری با کشورهای منطقه مثل لبنان  و روسیه داشته باشیم.
او در مورد جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی گفت: حدود ٤٠ درصد از نیروگاهها ساعت ١٠ شب خاموش می شود و ارزانترین برق در دنیا در ایران فروخته می شود.
حائری گفت: استحصال گازCO2 در نیروگاه بعثت انجام می شود و میلیون ها تن از این گاز از نیروگاه ها خارج می شود که می خواهیم آنها را به چرخه باز گردانیم.
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: راندمان انرژی در خودروهای برقی ٧٧ درصد است اما در خودروهای بنزینی نهایت ١٣ درصد می شو ،بنابراین اگر از خودروی برقی در کشور استفاده کنیم راندمان مصرف انرژی ٢٤.٥ درصد می شود.
او در مورد راندمان مصرف انرژی در حال حاضر گفت: الان راندمان مصرف ١١ درصد است به طوری که خودروی سمند هر ١٢ کیلومتر یک لیتر مصرف دارد و تویوتا ١٥ کیلومتر یک لیتر.
حائری ادامه داد: خودروی برقی نیسان لیف با معادل سازی هر ٢٦ کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف می کند. 
او تاکید کرد: با ٥٠٠ هزار خودروی برقی تنها یک درصد به مصرف برق کشور افزوده می شود.

چهارشنبه 7 اسفند 1392 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.