اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
  کلانشهر تبریز این روزها در شرایط کم سابقه جوی قرار گرفته و آلودگی هوا نیز نفس این کلانشهر را تنگ تر کرده که عوامل مختلفی چون نیروگاه حرارتی و استفاده از اتوبوس های تاریخ مصرف گذشته در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز این شرایط را رقم زدند.
 
 به گزارش خبرنگار مهر، این روزها تبریز به عنوان پنجمین کلانشهر پرجمعیت کشور در کنار تهران، اراک، اصفهان و کرج در لیست آلوده ترین شهرهای کشور جای گرفته که این مهم باعث افزایش 30 درصدی تعداد بیماران قلبی و ریوی نسبت به هفته های گذشته شده و از سوی دیگر کودکان و افراد سالخورده تبریزی روز به روز در معرض خطر ابتلا به این دسته از بیماری ها قرار می گیرند.

وارونگی هوا که شرایط ناسالم جوی را در هوای بسیار سرد تبریز در طی 10 روز گذشته به وجود آورده، ضمن افزایش بیماری های تنفسی، مشکلاتی همچون لغو پروازهای فرودگاه بین اللمللی شهید مدنی تبریز را به همراه داشت و از سوی دیگر آلودگی هوا بسیاری از مراکز آموزش عالی و مدارس را نیز به تعطیلی کشاند؛ با اینکه با تعطیلی پنج روزه مدارس در تبریز ترافیک خودروها تا حدودی کاهش یافت اما این مسئله نیز آنچنان چاره ساز نبود.

از سوی دیگر افزایش آلودگی ها در کلانشهرهای کشور، همه امیدها را به بارش برف و باران در این روزها متمرکز کرده است که چندی روزی است نه از برف و نه از باران خبری نيست و اميد بارش در روزهاي آينده وجود دارد.

عوامل بسیاری آلودگی هوای تبریز را رقم زده اند که این آلودگی امسال بیشتر از سال های گذشته زندگی بسیاری از شهروندان تبریز را به مخاطره انداخته است که حل این مسئله نیازمند برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان استانی است.

آلودگی هوا؛ از کارخانجات صنعتی تا نیروگاه حرارتی

کلانشهر تبریز یکی از صنعتی ترین شهرهای کشور به شمار می رود که این روزها هوایی را تجربه می کند که می توان گفت تاکنون چنین هوای آلوده ای را تجربه نکرده، که پشت صحنه این شرایط جوی ناسالم مسائلی همچون تشدید ترافیک خودروها و کارخانجات صنعتی جای گرفته اند.

نیروگاه حرارتی تبریز یکی دیگر از عوامل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر است که مدتها است سوخت مازوت جایگزین گاز طبیعی شده و مازوت نیز باعث افزایش آلایندگی و بالا رفتن میزان دی‌اکسید گوگرد هوا می شود. منواكسيد كربن co ، گازهای آلی، اكسيد های نيتروژن، اكسيد های سولفور و ذرات ديگر از جمله مواد آلاينده ای هستند که موجب تشدید آلودگی هوا می شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی بارها در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز و آلودگی هوا هزینه های هنگفتی به عنوان جریمه به سازمان محیط زیست پرداخت می شود، عدم تامین سوخت گاز را یکی از مشکلات جدی این شرکت عنوان کرده است.

حمزه خسروشاهی همچنین استفاده مداوم از سوخت مازوت با کیفیت پایین را ضمن آلودگی هوا، موجب آسیب دیدن به نازل های سوخت گاز در نیروگاه ها می داند؛ البته از آن سوی میدان نیز عدم توانایی در تأمین گاز طبیعی برای این نیروگاه ها مسئله دیگری است که می توان به جای استفاده از این نوع نیروگاه که چندین سالی در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده، به فکر تکنولوژی های جدیدی بود.

نقش حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی

اما یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا، خودروهای تک سرنشینی است که این روزها گریبان گیر همه شهرها به ویژه کلانشهر شده است که اغلب این وسائط نقلیه نیز فرسوده اند و باید به زودی از رده خارج شوند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز کاهش آلودگی هوا را مستلزم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرده و می افزاید: جذب اعتبارات لازم  برای خرید اتوبوس های جدید مورد نیاز شهر تبریز از جمله مواردی است که در صورت حمایت استانداری می تواند توان و کارایی حمل و نقل عمومی استان را در حد قابل توجهی افزایش داده و ضمن جلب رضایت مردم، آنها را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کند.

سیروس تقی زاده همچنین می افزاید: در چندماه اخیر تعداد 21 دستگاه اتوبوس دوکابین و 68 دستگاه اتوبوس تک کابین از منابع شهرداری خریداری شده و باید تا پایان سال آینده 125 اتوبوس متوقف شده را بازسازی و وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم؛ در حال حاضر کلانشهر تبریز به یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید سالانه حداقل 200 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شود.

البته باید ناگفته نماند که برخی از اتوبوس های تبریز عمری بالای 10 سال دارند که یکی از عوامل آلودگی هوا نیز به این مسئله باز می گردد.

توجه شهروندان به توصیه های مسئولان

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر میزان غلظت آلاینده های هوا در ایستگاه ‌های سنجش آلودگی تبریز را سه برابر حد مجاز اوزون در هوا اعلام کرد و افزود: صاحبان صنایع و معادن باید این روزها در مصرف انرژی و کنترل آلودگی بیشتر از گذشته دقت داشته باشند.

از سوی دیگر، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز به دلیل افزایش بیماری های قلبی و تنفسی از مردم خواست تا در این شرایط از انجام حرکات بدنی و ورزش در فضای باز خودداری و بدون استفاده از ماسک به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند.

اکنون که تبریز در مه دود شیمیایی و آلودگی کم سابقه قرار گرفته، همکاری بیش از پیش مردم با مسئولان از جمله استفاده بهینه از انرژی، استفاده از ناوگان وسائط نقلیه عمومی و اقداماتی از این دست، می تواند میزان غلظت آلودگی تبریز را کاهش دهد تا سلامت دیگر شهروندان نیز به مخاطره نیفتد.

البته باید تلاش مسئولان در خصوص از رده خارج کردن خودروها و اتوبوس های فرسوده، به روز کردن فیلترینگ نیروگاه های حرارتی و کارخانجات و چندین مسئله دیگر، بیش از پیش به چشم بخورد.

---------------------------------------

گزارش از شاهین بدرحیدری

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۹ 

مطالب مرتبط :

پرواز تهران به دلیل آلودگی هوا به جای تبریز در ارومیه نشست

شهردار تبریز : توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، شاه‌کلید حل بحران آلودگی هوا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 4 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.