اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

سیران سعدی - آمار مرگ و میر آلودگی هوا باید شفاف و پاک شود و از وزارت بهداشت دولت یازدهم انتظار می­ رود برخلاف دولت قبل عملکرد شفاف­‌تری داشته باشد.

به گزارش پیام نو، در چند سال گذشته آلودگی هوا نفس خیلی­ ها را به شماره انداخته  و نفس خیلی­ ها را هم گرفته است، اما این «خیلی» تبدیل به آمار دقیقی نشده و  آمارهای متفاوتی از مرگ و میر و تلفات آلودگی هوا از سوی ارگان­ ها و اشخاص در سال های اخیر ارائه شده که گاهی تایید نشده­­ اند و گاهی با آمار دیگری انکار شده­ اند. البته عده­ ای هم با این بهانه که آلودگی هوا کسی را به طور مستقیم نمی­ کشد، باب این آمار را بسته­ اند.

امسال چه خبر بود؟

ماه گذشته در اولین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوای تهران در دولت یازدهم کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ثبت مرگ سالانه ۲۷۲۴ تهرانی بر اثر آلودگی هوا خبر داده و گفته ۲۵۲۲ نفر هم دچار بیماری قلبی و عروقی و ۴۵۲۵ نفر نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده­ اند. در همین روزها رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مرگ بر اثر آلودگی هوا را نوعی شبه قتل دانسته و گفته سالانه ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

البته مسعود سلطانی‌فر عضو شورای شهر تهران هم آمار جالبی ارائه داده و گفته «بر اساس آمار و اطلاعاتی که از بهشت زهرا دریافت کردم متأسفانه در نیمه دوم سال تعداد فوتی‌های شهر تهران با توجه به بیماری‌هایی مانند ناراحتی‌های تنفسی و سکته قلبی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. همپنین تعداد فوتی‌های تهران در همین ایام در سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ بین ۲۳ تا ۳۲ درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد می‌شود.» در عین حال این روزها رئیس اورژانس تهران از افزایش حدود ۱۰ درصدی حمله­ های قلبی و تنفسی خبر می­ دهد و سازمان بهشت زهرا (س) هم از فوت روزانه ۱۷۰ نفر در تهران خبر داده و اعلام کرده این آمار در ایام تشدید آلودگی هوا افزایش قابل توجهی دارد. اما آمارهای ارائه شده از نهادهای مسئول چقدر قابل اطمینان است و پرده از حقیقت وضع موجود برمی­ دارد؟

آمارهای متفاوت مرگِ آلودگی هوا چند سال گذشته

چهار سال پیش انوشیروان محسنی بندپی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که همواره در فصل پاییز با افزایش مرگ و میر ناشی از ایست قلبی و فوت­ های ناگهانی روبرو هستیم و ما این را از کم‌کاری وزارتخانه بهداشت و درمان می‌دانیم.

انوشیروان محسنی بند­پی میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از سوی مراکز علمی در سال ۱۳۸۷ را در ماه ۱۴۰۰ نفر و در سال ۱۶۰۰۰ نفر ذکر کرد که آمار قابل توجهی بوده و با آمارهای ارائه شده فاصله بسیار دارد. ارائه این آمارها با انتقاد و انکار وزارت بهداشت مواجه شد.

در همان ایام اکبر رنجبرزاده عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت که اطلاعات پژوهشی در ایران به مرحله‌ای نرسیده است که وزارت بهداشت بتوانند آمار دقیقی ارائه دهد و وزارت بهداشت در این باره مقصر نیست.

و دقیقا در همان ایام معاون امور انسانی سازمان محیط زیست به مطالعاتی در مورد تعداد مرگ و میر شهروندان بر اثر آلودگی هوای تهران اشاره کرد، اما گفت که نتایج جنبه محرمانه دارد!

ستاد محیط زیست شهرداری تهران هم اذعان کرد که ۷۰ درصد مرگ و میرها در تهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد.

سه سال قبل بالاخره یک مقام مسئول در وزارت بهداشت به حرف آمد و از فوت سالیانه ۳۶۴۱ نفر بر اثر آلودگی هوای تهران خبر داد و البته این آمار را به تفکیک آلاینده ها بیان کرد تا مشخص شود دست وزارت بهداشت پرتر از آن چیزی است که تصور می­ شد.

برای سال ۹۰ هم، باز هم مشاور وزیر بهداشت بود که اعلام کرد که حدود ۲۳۱۸ مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون و ۲۱۴۲ مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بوده و در مجموع ۴۴۶۰ مورد مرگ بر اثر آلودگی هوا اتفاق افتاده است.

سال قبل سازمان بهشت زهرا تهران از علت مرگ و میر‌ها گزارش تکان دهنده­ ای منتشر کرد. بر اساس این گزارش از اول فروردین تا آخر آبان ۱۸هزار و ۶۴۲ شهروند تهرانی بر اثر ایست و سکته قلبی که با آلودگی هوا مرتبط است، جان خود را از دست داده‌اند. بر همین اساس در ۶ ماهه اول ۳۰۶۸ نفر و در دو ماهه اول پاییز نیز ۷۶۱۱ تهرانی بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داده­ اند. البته این میزان مرگ و میر فقط مربوط به سکته قلبی بوده، بماند که آلودگی هوا صرفا منجر به مرگ با سکته قلبی نمی­ شود، بلکه مرگ­ های دیگری را هم رقم می­ زند.

همچنین به گفته مدیرکل کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران «سالانه پنج هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می­ دهند.»

یکی دیگر از مسئولان هم تعداد مرگ و میرهای شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا را با کشته شدگان جنگ تحمیلی مقایسه کرده بود و گفته تلفات آلودگی هوای تهران در هشت سال گذشته بیشتر از آمار شهیدان دوران هشت ساله دفاع مقدس است!

نگاهی گذرا به این آمارها برخی تفاوت­ های اساسی در میزان فوت­ ها بر اثر آلودگی هوا را نشان می­ دهد.

مسئولان چه می­ گویند؟

خبرنگار پیام نو برای بررسی این تفاوت­ ها با مسئولان سازمان­ ها و ارگان­ های مربوطه تماس گرفت و جویای دلایل این معضل شد و اینکه چه نهادی مسئول اعلام آمار مرگ و میر آلودگی هوا است.

در این رابطه روابط عمومی پزشکی قانونی به پیام نو می­ گوید: «این سازمان در زمینه مرگ و میر آلودگی هوا آماری ندارد. مرگ­ های ناشی از آلودگی هوا عمدتا در افرادی اتفاق می­ افتد که بیماری زمینه­ ای دارند مانند سالمندان، بیماران ریوی و قلبی. بنابراین چون مرگ از مرگ­ های غیرطبیعی محسوب نمی­ شود معمولا جسد آنها به پزشکی قانونی ارجاع داده نمی­ شود و آمار این مرگ و میر را باید از وزرات بهداشت بگیرید.»

همچنین یوسف رشیدی مدیرکل کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران و عضو کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به پیام نو می­ گوید: «متولی اصلی بحث سلامت و نظارت بر داده­ های مرتبط با سلامت، وزارت بهداشت است. این وزارتخانه معتبرترین و آخرین اطلاعات را بیان می­ کند و­ مرجع است.»

او درباره تناقص­ های آماری درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا می­ گوید: «این سؤال را باید از وزارت بهداشت پرسید که علت این تفاوت­ ها و تغییرات آماری چیست. به نظر من دولت جدید هر آمار و اطلاعاتی را که تاکنون بوده، شفاف بیان کرده و امیدوارم در این زمینه هم اینگونه باشد.»

محمدهادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران و دبیر کمیته ملی کاهش آلودگی هوا هم به پیام نو می­ گوید: «از لحاظ قانونی وزارت بهداشت تنها نهاد متولی اعلام آمار مرگ و میر آلودگی هوا است و هر نهاد دیگری بگوید تخلف کرده است.» وی تأکید می­ کند که وزارت بهداشت آمار به روزی در این زمینه دارد.

او بر این باور است «آمارهای قبلی بر اساس مستندات علمی نبوده است و بیشتر گمانه زنی بوده است. به نظر من دولت موظف است که در این زمینه شفاف سازی کند. ما در اولین جلسه کمیته هم اعلام کردیم که وزارت بهداشت موظف است که آمار مرگ و میر را مرتبا اعلام کند. به نظر من باید بودجه مناسبی به این کار اختصاص پیدا کند و ساختار و دفتر مشخصی فقط به این موضوع بپردازد.»

دو نکته مهم

اظهارنظرهای این مسئولان دو نکته مهم درباره آمارهای متفاوت دارد. اول اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی باید به طور منظم و مرتب آمار ناشی از مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا را اعلام کند و از طرف دیگر امکانات و بودجه مشخصی را به این کار اختصاص بدهد.

از دولت جدید انتظار می­ رود بر خلاف دولت قبل که دچار سهل­ انگاری و بازی با آمار بود، عملکرد بهتری نسبت به ارائه آمار مرگ و میر مربوط به آلودگی داشته باشد. به هرحال سالانه هزاران نفر در تهران بر اثر آلودگی جان خود را از دست می­دهند و باید به حال آن فکری شود. مگر نگفته­ اند تن آدمی شریف است به جان آدمیت …

تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۹/۱۹


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.