اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور
 رئيس دانشگاه محيط زيست در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی (HSE) شركت‌ها و واحدهای تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدن ايران (ایمیدرو) اظهاراتي تكان‌دهنده و جالب را مطرح كرد.


به گزارش خبرنگار ماين نيوز، دكتر اصغر محمدي فاضل در اين همايش دو روزه با اشاره به اينكه موضوع ريزگرد و گرد و غبار امروز به يكي از مهمترين مسائل كشور در حوزه محيط زيست تبديل شده است، عنوان كرد:‌ بررسي‌هاي ما از ميكروفسيل‌هاي موجود در ريزگرد و گرد و غبار موجود در كشور نشان مي‌دهد كه اين گرد و غبارها از منطقه شاخ آفريقا توانسته‌اند با استفاده از جريان هوا خود را به كشورمان برسانند.

وي افزود: اين ريزگردها از منطقه‌اي وارد كشورمان مي‌شوند كه در آن از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. در عراق هم كه كاملا تائيد شده كه از اورانيوم ضعيف شده استفاده شده است. به اين ترتيب مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه احتمال ورود غبار آلوده به اورانيوم وجود دارد.

او با اشاره به اينكه اين توانايي در دنياي امروز وجود دارد كه با استفاده از غبار، مردم يك منطقه را تحت تاثير قرار دهند، گفت: مثلا مي‌توانند با افزودن موادي به غبار مردم يك منطقه را غم‌زده، ناراحت يا حتي خوشحال كنند. ما بايد به جاي توقع از ديگران كه مراقب محيط خود باشند، خودمان مراقب محيط اطرافمان باشيم.

محمدي فاضل با اشاره به اينكه مديران بخشهاي مختلف دولت نياز به اصلاح تفكرات خود در حوزه حفاظت از محيط زيست دارند، اظهار كرد: تفنگ‌هاي موجود در كشور سالي حدود ۲۰۰ فشنگ سهميه گلوله دارند و اگر فرض كنيم تنها ۱۰ درصد از اين گلوله‌ها به صورت تفريحي شليك شوند سالي چند ميليون تيراندازي در كشور رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه ما تنها ۱۸۰ هزار جنبنده قابل شكار در كشور داريم كه بسيار ناچيز است.

رئيس دانشگاه محيط زيست با اشاره به اينكه متاسفانه در كشور همه از آن روستايي گرفته تا مدير و وزير فكر مي‌كنند بخش محيط زيست مزاحم كار آنها است، گفت: با كمال تاسف بايد بگويم كه ما چيزي به عنوان غذا و تغذيه سالم در كشور نداريم و آن چيزي كه در كشور به عنوان غذا مصرف مي‌شود از جنبه‌هاي مختلف مانند مقدار سم و كود سالم نيست. البته من كاري به موارد استثنايي ندارم.

محمدي فاضل با اشاره به اظهارات اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه به مردم توصيه كرده بود اگر مي‌توانند از تهران بروند، توضيح داد: من به مردم توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانند از منازل خود خارج شوند، چرا كه به دليل تركيبات خطرناكي كه در منازل وجود دارد اعم از روكش، كفپوش و غيره حتي در فضاي داخل منازل نيز با خطرات زيادي مواجهيم.

وي با اشاره به فجايعي مانند آنچه كه در مورد آب پرديس رخ داد، اضافه كرد: وقتي آب كلر دار را حرارت مي‌دهيم و مصرف مي‌كنيم نبايد توقع داشته باشيم كه مريض نشويم.

رئيس دانشگاه محيط زيست در بخش ديگري از اظهارات خود با نشان دادن يك بطري آب بسته‌بندي شده عنوان كرد: من به شما و خانواده‌تان توصيه مي‌كنم تا جايي كه مي‌توانيد از اين نوع آب استفاده نكنيد. اين آب تا به دست شما برسد شرايط فاجعه‌باري را زير نور خورشيد و غيره را تجربه مي‌كند كه به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.

وی همچنین با اشاره به قدمت نزدیک به نیم قرنی دانشگاه محیط زیست عنوان کرد: دانشگاه محیط زیست تا دوره‌ای به صورت کامل وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست بود اما بعد از آن این سازمان منتزع به زیرمجموعه وزارت علوم منتقل شد. هم‌اکنون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رئیس هیئت امنای دانشگاه محیط زیست است و این دانشگاه حدود ۱۰۰۰ نفر دانشجو نیز دارد. 

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲

مطالب مرتبط :

ريزگردهاي خوزستان اورانيوم ضعيف شده دارد

تهران در محاصره ریزگردها

 استقرار استانداردهای زیست‌محیطی هشت سال تعطیل بوده است!

نظارت بر تشعشعات

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 30 خرداد 1393برچسب:محیط زیست - ریزگرد - گرد و غبار - اورانیوم - دانشگاه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.