اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

اکسیژن - قدس آنلاین در گفتگویی با  امام جمعه  مشهد آیت الله علم الهدی با عنوان "دنیا تشنه اخلاق و روش زندگی پیامبر است" به بررسی شخصیت پیامبر اعظم (ص) و سبک زندگی ائمه طاهرین پرداخت. در بخشی از این گفت و گو به انحرافات در مراسم عزاداری محرم اشاره شده است که با توجه به ارتباط آن با آلودگی صوتی به شرح زیر تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد:

نحوه اجرای مراسم عزاداری در طول قرنها دستخوش تغییرات مختلفی بوده است، اما عزاداری ایده‌آل چه ویژگی هایی باید داشته باشد و به عبارتی دیگر شاخصه‌های عزاداری مطلوب را در چه مـــواردی می‌توان جست؟

برای عزاداری مطلوب باید افراد بنشینند و برنامه ریزی کنند. آن چیزی که مطلوب ما است این است که عزاداری ها و خود ماهیت متفاوت جریان کربلا را با همه وقایع جانسوز و دلخراش آن متفاوت نشان دهیم. یعنی الان فرض بفرمایید مسئله شهادت سیدالشهدا(ع) به عنوان کشته شدن یک انسان در محاصره چندین هزار آدم که یک مرتبه همه بریزند و صحنة دلخراشی به وجود بیاید، این در ادبیات عزاداری ما منعکس می شود. جزئیات مظلومیت حضرت منعکس می شود. با ادبیات مختلف و ذوق های مختلف و با استعاره ها، تشبیه ها و با اجرای برنامه های هنری بیان می شود. اما چرا اینطور شد؟ ماهیت قضیه چه بود؟ یعنی شما کلمه حسین را بردارید و یک کلمه دیگر به جای آن بگذارید و همه تصویرها را در قالب شعر و ادبیات بیاورید، خوب چه تفاوتی کرده است؟ عزاداری مطلوب آن است که ما آن واقعه را متفاوت کنیم و وقتی می خواهیم ویژگی هایش را بگوییم ماهیت این قضیه و تفاوتش با سایر فاجعه ها و مظالم مشخص شود.

یکی هم موارد خرافاتی است که در عزاداری وجود دارد و هر چه هم می گوییم فایده ندارد. چیزی که الان خیلی در هیئات و دسته‌جات عزاداری به عنوان یک اصل قطعی شناخته شده وجود این طبل های گوش خراش است. اصلا طبل در لشکر امام حسین(ع) بوده؟ وقتی در روز عاشورا لشکر امام حسین(ع) مقابل لشکر یزید و عمر سعد ایستادند، لشکر امام حسین طبل داشته اند یا لشکر عمر سعد طبل داشته است؟ طبل مال لشکر عمر سعد بود نه مال لشکر سیدالشهدا(ع). در لشکر امام‌حسین(ع) طبل نمی زدند. آنها بودند که طبل می زدند و حمله می کردند. اما الان طبل به عنوان شعائر عزاداری آمده است در دسته جات، آن هم با این صداهای گوشخراش که واقعاً اعصاب خوردی و آلودگی صوتی به وجود می آورد و تمام آن کلمات و نوحه خوانی و آن عزاداری و همه و همه تحت الشعاع صدای این طبل قرار گرفته است و هیچ کس گوش نمی‌دهد که این طبل مال لشکر ابن‌سعد بوده است. شما ها آمده اید و جلوی مراسم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) شعار لشکر عمربن‌سعد را راه انداخته اید. اینها باید واقعا خرافه زدایی و پیرایش شود. البته در این مورد باید کار شود، افراد هنرمند و اندیشمند باید بنشینند طرح و برنامه بدهند و بر اساس یک پویایی کامل فرهنگ عزاداری تغییر کند.

زمان مخابره : 1392/10/9

مطالب مرتبط :

امام جمعه نورآباد بر برخورد باایجاد کنندگان آلودگی صوتی تاکید کرد

بوق های ناهنجار و گوشخراش استادیوم های ورزشی عامل کم شنوایی و ناشنوایی

آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست

کلان شهرهای ایران، بهشت بیماران روانی!

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 25 مرداد 1393برچسب:آلودگی صوتی,طبل,عزاداری,امام حسین,عمر سعد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.