اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

نزدیک به 30 نفر با در دست داشتن بنر و نوشته هایی ضمن تجمع مقابل استانداری ایلام مدعی شدند که کارخانه سیمان ایلام بدون در نظر گرفتن استانداردها و شاخص های محیط زیستی اقدام به تولید آلودگی هوای منطقه می کند.

به گزارش غرب آنلاین به نقل از خبرنگار اعزامی ایرنا، به گفته معترضان، گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان و نزدیکی آن به منازل مسکونی روستاهای قنات آباد، سراب کارزان، چشمه خزانه و چشمه پهن باعث آلودگی شدید و بروز مشکلات تنفسی و قلبی مردم بخش کارزان شده و حتی بر عملکرد تولید محصول کشاورزی نیز تاثیر منفی گذاشته است.

یکی از معترضان که نخواست خود را معرفی کند، گفت: عملکرد مدیریت کارخانه سیمان ایلام همواره مورد اعتراض مردم بخش کارزان بوده و تاکنون در پیوند با این مشکلات، مراجعه های مختلفی به نهادهای مرتبط و تجمع های متعددی مقابل استانداری برگزار شده است.

تجمع کنندگان پس از نزدیک به یک ساعت از محل پراکنده شدند. به گزارش خبرنگارغرب آنلاین دیروز نیز تجمعی در مجل کارخانه سیمان ایلام صورت گرفته است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران کارخانه سیمان ایلام در 20 کیلومتری شمال این شهر در کنار و نزدیک به چند روستای بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان قرار دارد.

کار ساخت این واحد تولیدی سال 67 در گستره 320 هزار متر مربع آغاز شد و در سال 77 با ظرفیت تولید روزانه دو هزار تن سیمان پرتلند به بهره برداری رسید.

سیمان ایلام در سال های آغازین فعالیت خود به سبب تولید سیمان برتر و با کیفیت موفق به کسب چندین عنوان و جایزه برتر جهانی در جشنواره های اسپانیا، آلمان و فرانسه شده است. تمامی فرایندهای تولید این کارخانه از فراوری مواد نخستین تا ارائه محصول پایانی به بازار، در استان ایلام انجام می شود.

بخش عمده ای از سیمان تولیدی این کارخانه اکنون به کشور عراق صادر می شود.

غرب آنلاین همچنین گزارش داد : در رابطه با کارخانه سیمان ایلام عضو شورای بخش کارزان گفت: رفتار و عملکرد مدیران کارخانه سیمان نسبت به مردم کارزان و روستاهای اطراف ارباب رعیتی است.

خالد عبدیان با حضور در دفتر غرب آنلاین به تاریچه ساخت کارخانه سیمان در کارزان پرداخت و گفت : تمام زمینهای بکر کارزان با نرخ غیر واقعی و به ازای هر متر مربع 35 ریال از مردم کارزان خریداری شده است.

وی به تعهدات مدیران اسبق این کارخانه پرداخت و گفت : استفاده از نیروی کار بومی منطقه ، تامین آب شرب کلیه روستاهای اطراف کارخانه با توجه به احداث چاه عمیق در منطقه توسط کارخانه و خشک شدن چشمه های اطراف ، ایجاد فضای سبز در روستاهای همجوار و اطراف کارخانه ، تجهیز و ساخت اماکن عمومی ، ورزشی و رفاهی و.... گوشه ای از این تعهدات است.

وی با انتقاد از مدیران کارخانه سیمان ایلام گفت هیچ خدمت مشهودی در بعد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ، رفاهی و ...تاکنون به مردم کارزان و  روستاهای اطراف صورت نگرفته است و ساخت این کارخانه تخریب منابع طبیعی بکر و محیط زیست منطقه را به همراه داشته است .

عبدی بیان کرد :متاسفانه از محل سود میلیاردی حاصل از فروش سیمان این کارخانه کمترین بهره ای هم نصیب مردم منطقه نمی شود در حالی که از منابع معدنی ، آب و امکانات استان ایلام حداکثر استفاده شده است.

عضو شورای بخش کارزان گفت: بررسی هایی که ما انجام داده ایم در شهرهایی که کارخانه سیمان احداث شده است مدیران این کارخانه ها بیشترین سرمایه گذاری و کمک به توسعه آن منطقه را انجام می دهند.

عبدی با انتقاد شدید از مسئولان کارخانه گفت : چرا باید سود میلیاردی کارخانه سیمان ایلام به جیب مدیران بنیاد مستضعفان و بانک سپه برود . چرا حاضر نیستید مقدار ناچیزی از این سودها و درامدهای میلیاردی در منطقه سرمایه گذاری کنید.

وی گفت از استاندار ایلام می خواهیم با توجه به گزارش هایی که تهیه شده است و  بیش از 2 هزار نفر از اهالی منطقه آن را تایید کرده اند و همچنین ممهور به مهر شوراهای روستا و بخش کارزان می باشد نسبت به شکوائیه مورخ 18 / 9 /92 مردم کارزان که گزارش آن در 141 صفحه در مورخ 16 / 11 / 92 توسط بازرسی استاندار ایلام به جناب مهندس مروارید تقدیم شده رسیدگی نماید.

همچنین هوشنگ مامی زاده با عنوان نماینده و امین مردم بخش کارزان در مکاتبه با غرب آنلاین به مطالبی درباره کارخانه سیمان اشاره می کند که بخش زیست محیطی آن به شرح ذیل است:

1- خروجی های دودکش کارخانه سیمان به استناد نامه اداره کل حفاظت محیط زیست مورخه 3/10/1392 شماره 118-2/92/4184 (اسکن فایل در پیوست می باشد) به صورت آنلاین نبوده و مطالب ذکر شده توسط روابط عمومی کارخانه در خصوص کنترل خروجی ها به صورت آنلاین  کذب می باشد.

2-آلودگی های های زیست محیطی به استناد نامه فوق الذکر اداره کل حفاظت محیط زیست و نامه های متعدد دیگر از جمله نامه مورخه 20/7/1392 شماره 118-2/92/3301  (اسکن فایل در پیوست می باشد) بالاتر از حد مجاز بوده و اخطاریه های زیست محیطی متعددی از طرف اداره کل به کارخانه سیمان داده شده است.

3- اراضی واگذار شده جهت استفاده معادن از سوی اداره منابع طبیعی در سال های 75 و 76 به ترتیب  به مقدار 7 و 6 هکتار بوده (طبق نامه سازمان بازرسی کل کشور مورخ 14/11/92- اسکن فایل در پیوست می باشد) در حالی که  کارخانه سیمان بسیار فراتر از این محدوده مجاز را مورد استفاده قرار داده است.

4- با کمترین کار کارشناسی می توان تشخیص داد که غرس نمودن بیست هزار اصله درخت در محوطه کارخانه سیمان کذب می باشد.

5-نارضایتی از مدیریت و مجموعه کارخانه سیمان بارها تیز توسط نماینده و مسئولان محترم استانی در مطبوعات ذکر گردیده است(اسکن فایل های مربوط به نقل قول ایشان در پیوست می باشد).

چندی پیش نیز نامه ای با امضای بیش از 500 نفر از اهلی کارزان به غرب آنلاین ارسال شد. در بخشی از این نامه چنین آمده است:

 با سلام. احتراما اینجانبان سرپرستان خانوارها، ریش سفیدان، دامداران، کشاورزان، باغداران، صاحبان اراضی زراعی و مراتع، تحصیلکرده ها و همچنین کلیه اقشار مردم بخش کارزان که اکثرا اعضا خانواده های شهدا و جانبازان هستند مراتب نارضایتی کلی و عمومی و اعتراض شدید خویش را از عملکرد منفی و بی خردانه مدیر عامل سیمان ایلام ومجموعه مدیریتی تحت نظرشان به جهت آلوده کردن هوا و تهدید بهداشت عمومی از طریق فعالیت کارخانه، نحوه استخدامها، اعطای امتیازها، تخریب اراضی و مراتع مردم و بی توجهی به حق و حقوق آنها اعلام و ادامه این روند غیرقابل تحمل و خواهان برخورد قاطع و رسیدگی فوری به این امر می باشیم. ضمنا خواسته های عمومی در ذیل و متن جهت پیگیری و اجرایی شدن کامل بیان می گردد:

1- تعویض غبارسنج قدیمی گراویمتری فعلی سیمان ایلام و خریداری و نصب سیستم غبارسنج اپتیکال استاندارد آنلاین متصل به اداره محیط زیست استان و در دسترس ساکنان که میزان آلودگی هوا لحظه ای و آنی مشاهده و کنترل شود مانند سیمان درود و تهران و ... و کاشت و توسعه درختان و ایجاد فضای سبز در مناطق اطراف روستاها و معدن

2- توقف و ارائه توضیح و برخورد با استخدامهای آشنایان و بستگان برخی مدیران استان و شهرستانی و شخصیتهای بانفوذ که کارخانه نیازمند ارتباط با آنان بوده تا از طریق دادن امتیاز به آنها موجب تثبیت و تمدید مدیریت و حفظ جایگاه فعلی خود (حتی به قیمت فدا کردن طبیعت و به خطر انداختن سلامتی و آسایش مردم) گردند.

3-  تعیین مرز مجاز معدن از طریق حصارکشی و توقف کامل خاکبرداری از اراضی و مراتع اطراف قبرستان تاریخی گوریر و محدوده طایفه ولی و نجات قنات آباد از محاصره و قطع ارتباط با محیط اطراف که در سال 1392 به صورت غیرقانونی شروع و شدت گرفته که بارها توسط مقامات محترم قضایی و سازمانهای مربوطه ممنوع گردیده است.

تاریخ انتشار : سه شنبه, 08 بهمن 1392 - یکشنبه, 31 فروردین 1393 - پنجشنبه, 01 اسفند 1392 - شنبه, 30 آذر 1392

مطالب مرتبط :

تجمع اعتراض آمیز مردم با حضور فرمانده انتظامی مازندران آرام شد

تجمع مردم در اعتراض به آلودگی کارخانه آرین سینا

 عکس - کارخانه سیمان ایلام در حال آلوده کردن هوا

عکس - تجمع مردم زنجان در اعتراض به آلودگی محیط زیست


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.